Teatr i dramat antyczny WOT/L/O/TiDA
Zajęcia poświęcone są teatrowi greckiemu i rzymskiemu oraz dramatom antycznym. Mają one charakter wykładu, kończą się egzaminem ustnym.:
Zakres poszczególnych tematów:
1. Charakterystyka dramatu greckiego. Rytmy, rola tańca i muzyki.
2. Tragedia grecka: Ajschylos
3. Ajschylos
4. Sofokles
5. Sofokles
6. Eurypides
7. Dramat satyrowy: Eurypides
8. Komedia stara: Arystofanes
9. Arystofanes
10. Komedia nowa: Menander
11. Komedia rzymska: Plaut
12. Plaut
13. Terencjusz
14. Tragedia rzymska: Seneka
15. Seneka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 przedstawić w ogólnych zarysach dzieje dramatu i teatru greckiego i rzymskiego [K_W 04+++]
EM 2odnosić treść i formę dramatów antycznych do ich funkcji religijnej i społecznej [K_W10++]
EM 3 zestawiać z perspektywy historii dramatu sztuki starożytne i późniejsze oparte na tych samych wątkach i mitach [K_W04+++]
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 analizować i interpretować wybrane dramaty antyczne [K_U05+++]
EM 5 poszerzać zdobytą na zajęciach wiedzę korzystając z literatury przedmiotu [K_U01++]
EM 6 analizować i interpretować dramaty średniowieczne i nowożytne pod kątem wykorzystania przez ich twórców pierwowzorów starożytnych[K_U05+++]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++]
EM 8 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++]
Kryteria oceniania
Egzamin ustny 100%
Literatura
• Podstawowa:
– Utwory literackie wymienione w spisie tematów semestru I.
– Dramat, w: Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005, s. 629–937.
– Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004
– Poezja, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996, s. 29–295.
– Seneka filozof. Tragedia, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, , Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992, s. 104–128.
• Uzupełniająca:
– Greek Drama, opr. P. E. Easterling i B. M. W. Knox, w: The Cambridge History of Classical Literature, t. I, cz. II, Cambridge 1989.
– Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984.
– H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003.
– Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006.
– Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994.
– George Thomson, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Warszawa 1956.
– Gilbert Norwood, Greek Comedy, London 1931 (reprint 1964).
– Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011.
– Gilbert Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western Literature, Oxford University Press, Oxford 1985 (I wyd. – 1949)