Stanisławski i kontynuacje WOT/L/K/St-L
Tradycja antyczna.
Zajęcia ukazują studentom obecność mitów i wątków zaczerpniętych z dramatów starożytnych w sztukach średniowiecznych i nowożytnych. Wykład przedstawia sposoby użycia tych wątków przez późniejszych autorów.
Zakres poszczególnych tematów:
I Mit o Amfitrionie
1. Plaut Amfitrion
2. Witalis z Blois Geta, w: Średniowieczne gatunki dramatyczno-teatralne, zeszyt 2: Komedia elegijna, oprac. J. Lewański, Wrocław 1968, s. 193–203.
3. Molier Amfitrion
4. Jean Giraudoux Amfitrion 38.
II Mit o Elektrze
1. Ajschylos Ofiarnice
2. Sofokles Elektra
3. Eurypides Elektra
4. Jean Giraudoux Elektra
5. Jean-Paul Sartre Muchy
III Mit o Ifigenii w Aulidzie
1. Eurypides Ifigenia w Aulidzie
2. Jean Racine Ifigenia
IV Mit o Hipolicie i Fedrze
1. Eurypides Hippolitos
2. Seneka Fedra
3. Jean Racine Fedra
4. Charles Algernon Swinburne Phaedra, na stronie internetowej http://webapp1.dlib.indiana.edu/swinburne/view?docId=pb1phdra00&query=&brand=swinburne
V Mit o Prometeuszu
1. Ajschylos Prometeusz skowany
2. Lukian Prometeusz, czyli Kaukaz, w: Lukian, Pisma wybrane, przeł. W. Madyda, Warszawa 1957, s. 101–112.
3. Lukian Rozmowy bogów 1 (Zeus, Prometeusz), tamże, s. 115–116.
4. Johann Wolfgang Goethe Prometeusz – fragment dramatu
5. Percy Bysshe Shelley Prometeusz wyzwolony
6. Jerzy Andrzejewski Prometeusz
VI Mit o Ifigenii w kraju Taurów
1. Eurypides Ifigenia w kraju Taurów
2. Johann Wolfgang Goethe Ifigenia w Taurydzie
VII Komedie o bliźniakach
1. Plaut Bracia
2. William Shakespeare Komedia omyłek
VIII Motyw skąpca
1. Plaut Skarb
2. Molier Skąpiec
IX Mit o Antygonie
1. Sofokles Antygona
2. Jean Anouilh Antygona (niewydane tłumaczenie w bibliotece AT)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 przedstawić w ogólnych zarysach dzieje dramatu i teatru greckiego i rzymskiego [K_W 04+++]
EM 2odnosić treść i formę dramatów antycznych do ich funkcji religijnej i społecznej [K_W10++]
EM 3 zestawiać z perspektywy historii dramatu sztuki starożytne i późniejsze oparte na tych samych wątkach i mitach [K_W04+++]
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 analizować i interpretować wybrane dramaty antyczne [K_U05+++]
EM 5 poszerzać zdobytą na zajęciach wiedzę korzystając z literatury przedmiotu [K_U01++]
EM 6 analizować i interpretować dramaty średniowieczne i nowożytne pod kątem wykorzystania przez ich twórców pierwowzorów starożytnych[K_U05+++]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++]
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia modułu jest zdanie egzaminu.
Egzamin ustny 100%
Literatura
• Podstawowa:
– Utwory literackie wymienione w spisie tematów semestru I.
– Dramat, w: Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005, s. 629–937.
– Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004
– Poezja, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996, s. 29–295.
– Seneka filozof. Tragedia, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, , Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992, s. 104–128.
• Uzupełniająca:
– Greek Drama, opr. P. E. Easterling i B. M. W. Knox, w: The Cambridge History of Classical Literature, t. I, cz. II, Cambridge 1989.
– Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984.
– H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003.
– Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006.
– Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994.
– George Thomson, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Warszawa 1956.
– Gilbert Norwood, Greek Comedy, London 1931 (reprint 1964).
– Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011.
– Gilbert Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western Literature, Oxford University Press, Oxford 1985 (I wyd. – 1949)