Instytucje kultury cz I WOT/L/InstKult
Zakres poszczególnych tematów:
1. Zarządzanie instytucją kultury
2. Zasady prawne prowadzenia instytucji kultury
3. Warsztaty -Polityka kulturalna miast, szczególnie finansowa
4. Warsztaty Programowanie systemu zarządzania kulturą w mieście
5. Mapowanie zasobów instytucji animacjina przykładzie Warszawy
6. Wizyta studyjna w Biurze Kultury Urzędu Miasta- poznanie systemu stypendiów i finansowania projektów
7. Wizyty studyjne- instytucje animacji kultury
8. Analiza wizyt studyjnych
9. Standardy instytucji animacji m.in. promocja i wizerunek
10. Projekt animacyjny, projektowanie, organizowanie
11. Projekt studium przypadku
12. Finansowanie projektów
13. Prezentacja najlepszych krajowych projektów, spotkania z animatorami
14. Samodzielne opracowanie i napisanie projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Znać zasady pisania projektów animacyjnych K_W02
EM 2 Znać podstawowe pojęcia animacji kultury K_W20
EM 3 Znać podstawowe metody i narzędzia pracy animatora K_W23
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Posiadać narzędzia do pracy projektowej, które pobudzają kreatywność uczestnika K_U04
EM 5 Zrealizować projekt animacyjny K_U05
EM 6 Ocenić jakość instytucji animacji Kultury K_U09
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Mieć świadomość uwarunkowań prawnych i ekonomicznych instytucji animacji kultury K_K01
EM 8 Posiadać umiejętność pracy w zespole K_K03
EM 9 Potrafić doskonalić nabytą wiedzę K_K05
Kryteria oceniania
-Obecność i aktywność na zajęciach.
-samodzielne napisanie projektu
-realizacja 3 wizyt studyjnych w instytucjach i urzędach
- mapowanie instytucji kultury w mieście
-udział w warsztatach (zarządzanie instytucją, zarządzanie polityk kulturalną miasta)
Literatura
• Podstawowa
• Zarządzanie w Kulturze, wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003
• Edukacja i animacja, Narodowe Centrum Kultury , Warszawa 2011
• Animator Kultury, realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej, Fundacja Obserwatorium, Warszawa 2011
• Podaj Dalej 100 pomysłów mlodych menagerów Kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2010
• Domy Kultury w XXI wieku Wizje, niepokoje, rozwiązania
Red. Barbara Jedlewska, Bohdan Skrzypczak CEiIK Olsztyn 2009
• Korzenie Siekierek Joanna Mikulska, Dorożkarnia, Warszawa 2010
• Uzupełniająca:
• Strategie dla Kultur. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją Kultury Pod redakcją Martyny Śliwy MIK, 2011
• Ośrodek Kultury i aktywności lokalnej, w poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowe pod redakcją Sławomira Mołdy, Bohdana Skrzypczaka CAL, 2003
• Dzierżymir Jankowski , Dom kultury [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku t. 1., pod red. Tadeusz Pilcha. Warszawa 2003
• Instytucje Kultury w czasach kryzysu pod redakcją J.Sójki, P. Kieliszewskiego, P. Landsberga ,M. Poprawskiego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009
• Instytucje upowszechniania Kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość? pod redakcją J. Sójki, M. Poprawskiego i P. Kieliszewskiego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009
• Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności Kulturalnej z dnia 31.08.2011 , Dz. U. Nr 207
• Warszawski Program Edukacji Kulturalnej 2010
• Zoom na Domy Kultury red Marta Białek Graczy T.I.T„ę” ,Warszawa 2009
• Uwalnianie tekstów w weekend Łucja Piekarska Duraj MIK Kraków 2009
• Plan Rozwoju Warszawy ( Strategia Miasta stołecznego Warszawy), 2012
• Sztuka dla widza. Koncepcja rozwoju widowni. Wprowadzenie. Fundacja Impact 2011