Fotografia i teatr WOT/L/FiTr
W prowadzonych badaniach nad fotografią teatralną ciekawi mnie zarówno jej przeszłość jak i teraźniejszość, wartość dokumentacyjna oraz estetyczna, ale przede wszystkim zastanawia złożona, wieloletnia i już nierozłączna relacja między fotografią a teatrem.
Kurs ma na celu rozwinięcie wrażliwości wizualnej wyposażenie uczestników w warsztat badawczy w zakresie dokumentów ikonograficznych (archiwa, bazy cyfrowe). Kurs ma wzbogacić także wiedzę o muzeach i galeriach sztuki, bieżących wystawach fotograficznych, aktualnościach z dziedziny fotografii teatralnej. Przygotowanie projektu, kończącego kurs (stworzenie mini książki fotograficznej w formie foto-eseju) rozwija umiejętności narracji wizualnej.
Zakres poszczególnych tematów:
- początki historii fotografii, moment powstania nowej sztuki, punkt przecięcia ze sztuką teatru, twórczość fotografów (m.in. L. J. Daguerre, W. H. Talbot, Nadar, E. Atget, J.H. Lartigue, H. Cartier-Bresson, A. Sander, W. Evans) oraz polskich mistrzów reportażu i portretu (m.in. B. Dziworski, T. Rolke);
- wybrane tematy: m.in. portret w malarstwie, znaczenie „decydującego momentu”, fotografia portretowa, reportażowa, dokumentacja, rola detalu, kategoria pamięci, przemiany w sztuce aktorskiej oraz inscenizacji, kostium, scenografia, światło
- wybitni twórcy dziewiętnastowiecznej (m.in. K. Beyer, W. Rzewuski, J. Mieczkowski), dwudziestowiecznej (m.in. E. Hartwig, W. Plewiński) oraz współczesnej fotografii teatralnej (m.in. M. Hueckel);
- fotografia i teatr Tadeusza Kantora.
Zajęcia wymagają uczestnictwa w bieżącym życiu teatralnym oraz kulturalnym (muzea, galerie sztuki), pogłębiają wiedzę o zjawiskach we współczesnej fotografii teatralnej (m.in. Konkurs Fotografii Teatralnej).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/studentka
K_W10
rozumie relacje teatru i fotografii od XIX wieku po współczesność
K_W17
ma podstawową wiedzę na temat metod pracy historyka teatru w badaniach nad ikonografią teatralną, zna zasoby najważniejszych archiwów i zbiorów ikonograficznych
K_W22
ma bieżącą orientację w życiu teatralnym i kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk dotyczących fotografii teatralnej, rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze
UMIEJĘTNOŚCI
Student/studentka
K_U02
umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje oraz materiały źródłowe (w języku polskim i obcym) dotyczące ikonografii teatralnej
K_U05
potrafi przeprowadzić analizę formalną i artystyczną oraz interpretację ikonografii teatralnej, z wykorzystaniem pojęć i metod podstawowych oraz wiedzy historyczno-teatralnej
K_U09
potrafi przygotować mini – książkę fotograficzną w formie foto-eseju oraz opatrzyć pracę wymaganym aparatem naukowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K03
rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę dokumentacji zjawisk teatralnych w działaniach instytucjonalnych oraz amatorskich
K_K04
jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze ze szczególnym uwzględnieniem projektów związanych z dokumentacją zjawisk teatralnych oraz wykorzystaniem narracji wizualnej
K_K06
uczestniczy w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym (muzea i galerie sztuki), uczęszcza do teatru oraz na wystawy, jest odbiorcą Konkursu Fotografii Teatralnej oraz pokonkursowej wystawy
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest:
- przygotowywanie się do zajęć,
- znajomość tekstów,
- aktywny udział w dyskusji w czasie zajęć,
- przygotowanie i zaprezentowanie projektu kończącego kurs.
Literatura
Podstawowa:
S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996
J. Berger, O patrzeniu, Warszawa 2009
A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007
I. Jeffrey, Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii, Kraków 2009
W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Wydawnictwo Czarne, 2010
W. Plewiński, Szkice z kultury, 2011
E. Hartwig, Kulisy teatru, Warszawa 1975
M. Hueckel, Teatr, Warszawa 2015
W. Plewiński, Plewiński. Na scenie, Kraków – Warszawa, 2018
M. Markiewicz, Czym jest fotografia teatralna, „Teatr” 2012 nr 5
J. Got, Fotograficzna dokumentacja teatru w Polsce, [w:] Teatr i teatrologia, Kraków 1994, s. 88-107
J. Kott, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, Gdańsk 2006
A. Kędziora, Ikonografia teatralna "Tygodnika Ilustrowanego" (1859-1939). Tom 1i 2, Kraków 2018
A. Wanicka, Fotografia i teatr. Pierwsze spotkanie, w: Miejsce fotografii w badaniach humanistycznych, pod red. M. Ziętkiewicz i M. Biernackiej, Warszawa 2015, s. 59-74
54 portrety aktorki na szkle. Katalog szklanych negatywów Walerego Rzewuskiego w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, [w:] Helena Modrzejewska i teatr jej epoki, pod red. Alicji Kędziory i Emila Orzechowskiego, Kraków 2019
Bloki fotograficzne w czasopismach teatralnych: „Didaskalia”, 2008, nr 87, s.32-46;„Teatr”, 2009, nr 11, s.54-70
Uzupełniająca:
M. Kozloff, The Theatre of the Face. Portrait Photography Since 1900, Phaidon 2007
L. Lechowicz, Historia fotografii cz.1, 1839-1939, Łódź 2012
S. Zuffi, Historia portretu. Przez sztukę do wieczności, Warszawa 2001
F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2012