Film współczesny WOT/L/FW-Z
TEMATY ZAJĘĆ
1. Prolegomena do filmu współczesnego
2. Kino stylu zerowego
3. Arthouse
4. Slow cinema
5. Mindfuck movies
6. Postmodernizm
7. Postironia
8-9. Dyskurs feministyczny w kinie współczesnym
10. Blockbuster współczesny
11. Nowa animacja
12. Melodramat współczesny
13. Odrodzenie [ambitnego] sci-fi
14. Renesans horroru
15. Cringe i guilty pleasure
Efekty kształcenia
WIEDZA
student po zakończeniu kursu:
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej terminologii filmoznawczej
K_W08 ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań filmu z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych
K_W10 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła filmowego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych
UMIEJĘTNOŚCI
student po zakończeniu kursu:
K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i weryfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów
K_U05 potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę formalną, artystyczną i społeczno-kulturową oraz krytyczną interpretację dzieła filmowego
K_U07 jako uczestnik dyskusji – panelu – dysputy naukowej potrafi zaprezentować oryginalne stanowisko, pogląd bądź hipotezę, wsparte gruntowną wiedzą
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student po zakończeniu kursu:
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych
K_K07 aktywnie i systematycznie uczestniczy w bieżącym życiu filmowym i kulturalnym
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego na temat kina współczesnego lub pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący zagadnień z zajęć.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta.
Literatura
TEKSTY
Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 (fragmenty);
Rafał Syska, Filmowy neomodernizm, Avalon, Kraków 2014 (fragment);
Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2018 (fragment);
Barbara Szczekała, Podreperować świat. Postironia i film, „Ekran(y)” 2016, nr 1;
Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Ha!Art, Warszawa 2010;
Krzysztof Jajko, W szczękach rekina. Blockbuster, nowe Hollywood i cała reszta, „Ekrany” 2015, nr 3-4;
Grażyna Stachówna, Miłosz Stelmach, Oswajanie miłości, „Ekran(y)” 2017, nr 3-4;
Barbara Szczekała, Przyszłość jest kobietą?, „Ekrany” 2020, nr 3;
Robert Kania, Cringe. Pieką mnie inni, „Ekrany” 2018, nr 5;
Paweł Sołodki, O doświadczeniu guilty pleasure, „Ekran(y)” 2016, nr 1.
FILMY
Titane (Julia Ducournau, 2021)
Paterson (Jim Jarmusch, 2016)
Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (Peter Greenaway, 1989)
Interstellar (Christopher Nolan, 2014)
Portret kobiety w ogniu (Celine Sciamma, 2019)
Deadpool (Tim Miller, 2016)
Walc z Baszirem (Ari Folman, 2008)
Wszystko o mojej matce (Pedro Almodóvar, 1999)
Nowy początek (Denis Villeneuve, 2016)
To my (Jordan Peele, 2019).