Warsztat radiowy WOT/L/F/WarRad
1. Dziennikarstwo radiowe – specyfika i język radia, formy radiowe
2. Realizacja materiału dźwiękowego (temat, pomysł, research, plan, nagranie, montaż);
3. Przykłady małej formy radiowej – słuchanie przykładów najlepszych dźwięków. Praktyczne przykłady języka radiowego (jak nie pisać tekstów);
4. Mówienie do mikrofonu. Ćwiczenia: praca nad dykcją, barwa – mówienie z przepony, estetyka wypowiedzi, test na poprawność językową, ćwiczenia na przeponę, oddychanie, mówienie na wydechu, mówienie do mikrofonu, jak radzić sobie z tremą,
5. Jak przygotować dobrą audycję „na żywo” (czyli nie czytać z kartki, mieć przygotowany zegar, nie przekraczać czasu, merytorycznie być kompetentnym);
6. Podstawy montażu;
7. Omówienie wstępnie przygotowanych wizytówek dźwiękowych;
8. Próby mikrofonowe w studiu radiowym 1(praca na przygotowanych tekstach, mówienie do mikrofonu, co mówić i w jaki sposób; - nagrywanie własnych przygotowanych tekstów; omawianie przygotowanych tekstów )
9. Próby mikrofonowe w studiu radiowym 2;
10. Montaż nagranych dźwięków 1 – montaż prosty na jednej ścieżce, czyszczenie, skracanie, kompresowanie;
11. Montaż nagranych dźwięków 2 – multitrak, miksowanie kilku ścieżek, dobór efektów, muzyki. (korzystanie z podkładów muzycznych, korzystanie z efektów dźwiękowych);
12. Montaż nagranych dźwięków 3 – multitrak, fraza muzyczna, filtrowanie, co to jest fraza muzyczna, jak montować muzykę;
13. Montaż nagranych dźwięków 4 – multitrak, tworzenie własnych efektów;
14. Słuchanie i omawianie wykonanych prac, szukanie alternatywnych rozwiązań, korekta, ocena;
15. Omawianie wykonanych prac, korekta, ocena, zaliczenie.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2018/19-Z: | W cyklu 2019/20-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 scharakteryzować dobrze przygotowaną audycję radiową K_W21
EM 2 opisać specyfikę radia i języka radiowego K_W21
EM 3 zapamiętać zasady realizacji materiału dźwiękowego K_W19
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Wykorzystać różne techniki montażu K_U09
EM 5 posługiwać się programem do montażu dźwięku K_U08
EM 6 projektować kształt dźwięku radiowego K_U08
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 ocenić poprawnie skonstruowany dźwięk K_K01
EM 8 konstruować argumenty w interakcji z grupą K_K05
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Na zaliczenie należy przygotować wizytówkę dźwiękową.
Literatura
Małgorzata Karolina Piekarska, Kurs dziennikarstwa dla samouków, Biblioteka Analiz, Warszawa 2016