Technika teatralna WOT/L/AOP/TT
Zakres poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie
2. Współczesna sytuacja tzw. pracowni teatralnych - omówienie wyników raportu Instytutu Teatralnego "Rzemieślnicy teatralni - 2013"
3.-4. - Wizyta w pracowniach rzemieślniczych teatru operowego.
5.-6. - Wizyta na zapleczu sceny i w dziale oświetleniowym i dźwiękowym teatru operowego.
7. Historia rozwoju techniki teatralnej w teatrze europejskim.
8.-9. Wizyta w pracowniach teatru lalkowego.
10. Historia rzemiosła teatralnego w Polsce w XX wieku - wpływ Wielkiej Reformy Teatru.
11. Rozwój sztuki scenograficznej w XX i XXI wieku a zmiany w dziale produkcji.
12.-13. - Wizyta w pracowniach teatru dramatycznego.
14-15. Prezentacje studentów na temat wybranych specjalności rzemieślniczych w oparciu o wizyty i indywidualne wywiady.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Wskazać działy/pracownie w teatrze instytucjonalnym zajmujące się produkcją i znać specyfikę ich pracy. K_W04
EM 2 Znać historyczne podstawy obecnego systemu produkcji. K_W15, K_W20
EM 3 Opisać relacje pomiędzy estetycznymi i technicznymi aspektami scenografii. K_W23
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Umieć przeprowadzić wywiad z pracownikiem dowolnego działu technicznego na temat specyfiki jego pracy. K_U08
EM 5 Umieć właściwie wskazać źródło ew. problemów czy konfliktów w dziale produkcji w oparciu o wiedzę na temat podziału kompetencji w procesie produkcji. K_U07
EM 6 Umieć w przybliżeniu ocenić możliwość realizacji danego projektu scenograficznego w oparciu o informacje na temat możliwość technicznych danej sceny i zasobów ludzkich w pracowniach danego teatru. K_U04
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Rozumieć zależności i relacje władzy między różnymi działami produkcji w teatrze. K_K02
EM 8 Posługiwać się fachową terminologią podczas dyskusji na tematy techniczno-teatralne i podczas ustaleń w toku produkcji. K_K03
EM 9 Wyrażać sądy w sprawie współczesnego kształtu systemu teatralnego w oparciu o wiedzę historyczną i socjologiczną. K_K04
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i wizytach w teatrach.
Praca w zespole nad prezentacją dot. wybranego działu produkcji/specjalności.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach
Literatura
Allevy-Viala Marie-Antoinette, Inscenizacja romantyczna we Francji, PIW, Warszawa 1958.
Bożyk Eugeniusz, Dekoracja - mebel - rekwizyt na scenie świetlicowej, Biblioteka Świetlicowa „Czytelnika”, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1954.
Bożyk Eugeniusz, Obuwie teatralne: poradnik praktyczny, Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, Warszawa 1966.
Brzozowski Stefan, Oświetlenie, dźwięk, dekoracje: techniczny warsztat teatralny, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1976.
Brzozowski Stefan, Technologia oświetlenia scenicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1968.
Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 1, Anatomia czaszki i mięśnie głowy, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1959.
Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 2, Technika charakteryzacji, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1960.
Cieślak Franciszek, Charakteryzacja i perukarstwo. Skrypt 3, Technika perukarstwa, Klub Polskich Techników Teatralnych, Warszawa 1960.
Cieślak Franciszek, Lewandowska Pola, Przyjemska Helena, Charakteryzacja i perukarstwo, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1967.
Goebbels Heiner, Przeciw Gesamtkunstwerk, przeł. Anna Róża Burzyńska, Sławomir Wojciechowski, oprac. Lukáš Jiřička, Korporacja Ha!art, Kraków 2015.
Gumiński Jerzy, Przemijają lata, zostają teatry, wyd. własne, Łódź 2006.
Handmade. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, red. Marek Krajewski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2010.
Jarząbek-Wasyl Dorota, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
Kossakowski Mirosław, PLTT – Szkoła osobliwa, nakładem autora, Warszawa 1999.
Król-Kaczorowska Barbara, Antoni Sacchetti – dekorator romantyczny: działalność w latach 1846-1870, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1967.
Król Barbara, Antoni Smuglewicz – malarz teatralny, „Pamiętnik Teatralny” z. 2-3/1956.
Król-Kaczorowska Barbara, Teatr dawnej Polski: budynki, dekoracje, kostiumy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.
Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia. Oświetlenie teatrów warszawskich na tle historii oświetlenia od średniowiecza do czasów najnowszych, PIW, Warszawa 1987.
Pronaszko Andrzej, Zapiski scenografa. Wspomnienia – artykułu – listy, oprac. Jerzy Timoszewicz, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976.
ROZMOWA NIE-KONTROLOWANA – Pracownie, won z teatru!, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, https://www.youtube.com/watch?v=7E1AITUAUxw [data dostępu: 9.06.2019].
Rzemieślnicy teatralni - 2013, Raport Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Rzemiosło teatru. Etos-profesje-materia, red. Agata Dąbek, Wanda Świątkowska, Teatr Łaźnia Nowa, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015.
Sieroslawski Barbara, Rzemieślnicy – rozmowy warsztatowe, fragmenty dostępne on-line: http://archiwum.nina.gov.pl/film/rozmowy-warsztatowe-jerzemu-grzegorzewskiemu-in-memoriam [data dostępu: 23.12.2019].
Smolarska Zofia, Instytucjonalna gastroskopia. Diagnoza teatru publicznego z perspektywy rzemieślników teatralnych, „Polish Theatre Journal” nr 1-2/2017, http://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/article/view/93/619 [data dostępu: 15.11.2019].
Smolarska Zofia, O trudnej sztuce zarządzania pracą rąk w teatrze – rozmowa z Elżbietą Zajączkowską, rzemieślnikiem teatralnym, „Zarządzanie w Kulturze” t. 18, nr 3/2017.
Struktura teatru a struktura spektaklu, pod red. Anny Galas-Kosil i Piotra Olkusza, Instytut Teatralny w Warszawie, Warszawa 2016.
Strzelecki Zenobiusz, Polska Plastyka Teatralna, PIW, Warszawa 1963, 3 tomy.
Strzelecki Zenobiusz, Współczesna scenografia polska, PIW, Warszawa 1983.