Projekt III WA/ATM/Pro3
Studenci pod kierunkiem prowadzącego biorą aktywny udział w ćwiczeniach praktycznych, grach improwizacyjnych i dyskusjach, w trakcie których przyswajają wiedzę na temat improwizacji teatralnej (system Keitha Johnstone'a i Violi Spolin):
1. Podstawowe zasady improwizacji w oparciu o koncepcje Keitha Johnstone’a i Violi Spolin
2. Czynniki wpływające na przebieg i jakość improwizacji
3. Zorientowane na zaufanie i spontaniczność techniki budowania zespołu za pomocą gier improwizacyjnych
4. Kształtowanie umiejętności narracyjnych i opowiadania historii
5. Budowanie postaci i relacji z partnerem w improwizacji:
a. Zastosowanie „Koła emocji” R. Plutchika w budowaniu postaci i relacji w scenie
b. Koncepcja „Statusu” K. Johnstone’a w budowaniu postaci i relacji w scenie
6. Budowanie scen dwuosobowych
7. Budowanie scen zbiorowych
8. Analiza i praktyczne zastosowanie gier improwizacyjnych w budowaniu scen dramatycznych, komediowych i musicalowych
a. Formaty gier dramaturgicznych
b. Formaty gier musicalowych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. Podstawowe zasady improwizacji teatralnej wg systemu Keitha Johnstone’a i Violi Spolin [K_W03]
2. Koncepcję emocji Roberta Plutchika i potrafi odnieść ją do formy gry aktorskiej [K_W03, K_W06]
3. Koncepcję wysokiego i niskiego „Statusu” wg K. Johnstone’a i potrafi odnosić je do formy gry aktorskiej [K_W03, K_W06]
4. Zależności pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą w procesie improwizacji teatralnej [K_W09]
UMIEJĘTNOŚCI:
Po zakończeniu kursu student potrafi:
1. Potrafić posługiwać się technikami intuicyjnymi i nieanalitycznymi w swojej kreacji scenicznej [K_U01]
2. Używać pełni potencjału twórczego, wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania artystycznego [K_U01]
3. Działać na rzecz zespołu, dążąc do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła [K_U04]
4. Elastycznie przystosowywać się do nieustająco zmieniających się warunków i sytuacji scenicznych, będąc otwartym na kontakt z publicznością [K_U12]
5. Sprawnie budować postać sceniczną i improwizować tekst dramatyczny oraz piosenki w ramach założonej postaci [K_U05, K_U12, K_U13]
6. Posiadać umiejętność odejścia od zapisanego tekstu muzycznego i literackiego improwizując z użyciem muzycznych, werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną [K_U13]
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po zakończeniu kursu student jest gotów do:
1. Korzystania z umiejętności improwizacyjnych (opartych na uważnym słuchaniu i szybkiej adaptacji do zmiennych warunków) w innych działaniach artystycznych, oraz w życiu prywatnym [K_K02, K_K03, K_K05]
2. Łączenia zdobytej wiedzy i umiejętności, i wykorzystywania jej w działaniach a vista przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych [K_K02]
3. Świadomego korzystania w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznego radzenia sobie ze stresem; umiejętnego zarządzania nimi w pracy indywidualnej i zespołowej [K_K03]
4. Wykazywania się pewnością siebie w relacjach interpersonalnych; rozwijania potencjału inteligencji emocjonalnej tworząc empatyczne więzi zawodowe i społeczne [K_K05]
Kryteria oceniania
1. Aktywny udział w dyskusjach i ćwiczeniach na zajęciach (70%)
2. Realizacja projektów w grupach trzyosobowych (20%)
3. Egzamin w formie publicznego pokazu, podczas którego studenci uczestniczą w dwóch grach improwizacyjnych, w trakcie których prezentują improwizowane sceny dialogowe i śpiewane. (10%)
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu.