Wstęp do aktorstwa WA/A/WdA
Celem przedmiotu jest wywołanie w początkowym okresie nauki takiego stanu dyspozycji psychofizycznych studenta, który umożliwi mu dalsze ,udane uczenie się zawodu. Pierwsze kontakty pedagoga ze studentem aktorstwa powinny zawierać w sobie wiele elementów nauczanie sokratejskiego. Sokrates Ateńczyk, mistrz oddziaływania dialogicznego, swoją pracę z uczniami sprowadzał do dwóch , wyraźnie zaznaczonych etapów . Zaczynał od etapu elenktycznego, burzącego i oczyszczającego umysł ucznia ,by przejść z kolei do etapu maieutycznego, polegającego na wydobywaniu z oczyszczonego umysłu treści sensownych już i wartościowych .Jakoś podobnie przebiegać powinien początkowy okres pracy ze studentami aktorstwa. Musimy podobnie jak u Sokratesa – dążyć do „oczyszczenia” konstrukcji fizycznej i umysłowej ucznia z całego balastu nawyków, stereotypów, , klisz , i przyzwyczajeń , z jakimi zjawił się w szkole. Należy w związku z tym , co bywa zadaniem bolesnym, zburzyć utrwalone i w pewien sposób „zafiksowane” już w dotychczasowym życiu formy myślenia i działania prywatnego- po to , by uruchomić najbardziej pierwotny potencjał duszy i ciała. Student w wyniku pracy prowadzonej w tym etapie winien znaleźć się możliwie blisko „stanu zerowego”, winien osiągnąć stan zbliżony do „nagości” psychofizycznej, do naturalności nie pokrytej społecznymi bądź kulturowymi maskami. Ćwiczenia, zabawy , etiudy , małe zadania sceniczne , proste formy dialogowe mają na celu wydobywanie z ucznia jego wrodzonych , niesfałszowanych dyspozycji psychofizycznych. Sztuki aktorskiej nie sposób przekazać „z zewnątrz” , nie można „wyposażyć w nią”, nauczyć jej kogoś kto nie dysponuje własnym bogactwem , energią oczekującą na ukierunkowanie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1- Umie rozpoznawać i realizować poszczególne etapy procesu przygotowania do uczenia zawodu. K_W04
2.Rozumie co to jest proste zadanie sceniczne. Zna podstawowe pojęcia takie jak koncentracja, zaufanie ,współpraca, wyobrażnia, otwartość. K_W02
3.Umie prawidłowo realizować ćwiczenia. Potrafi samodzielnie opracować proste etiudy aktorskie i zadania sceniczne .Umnie w sposób zadowalający posługiwać się ciałem ,gestem głosem.K_W06
Umiejętności.
1. Umie samodzielnie opracować etiudę aktorską .K_U05
2.Potrafi prawidłowo wywoływać i posługiwać się stanami emocjonalnymi zgodnie z tematem naczelnym zadanej etiudy. K_U01
3.Potrafi wywołać w sobie stan konsolidacji z grupą . K_U05
4. Potrafi improwizować w wielu wariantach na podstawie prostego zadania scenicznego. K_U13
Kompetencje społeczne.
1.Wykazuje się kreatywnym i twórczym podejściem do realizacji etiud aktorskich. Umie pracować ew grupie nie gtracąc przy tym własnych oryginalnych cech osobowości.K_K05
2.W otwarty sposób ,chętnie współpracuje z pedagogiem, prawidłowo korzysta z uwag nauczyciela. K_K04
3. W pacu w grupie porozumiewa się za pomocą otwartego dialogu aby prawidłowo realizować zbiorowe etiudy aktorskie. Ma poczucie etyki i koleżeństwa.K_K03
4. Jest pozytywnie nastawiony na zdobywanie podstawowych umiejętności aktorskich.K_K01
Kryteria oceniania
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Stymulowanie ,inspirowanie indywidualnego procesu twórczego studenta. Wyrażne ,jednoznaczne sprecyzowanie celu działań twórczych. Nieustanna ich korekta i ocena w czasie zajęć.
Praktyki zawodowe
Warsztaty, zajęcia poza szkolne.
Literatura
- Stanisławski.K "Praca aktora nad sobą " PIW 1954
-Stephen Book "Podręcznik dla aktorów" Wydawnictwo Wojciech Marzec
-Czechow M. "O technice aktora" Wyd. Arche 2000
-Barbe E "Technika gry aktorskiej jako samopenetracja i odrzucenie naturalizmu" Reformer nr.8/2014.
-Siedlecki A. "Sekrety techniki aktorskiej" Wyd. Fosze 2007.
-Jacek Garfein "Żyć i grać" " Szkoła Filmowa Łódź.
Literatura uzupełniająca T.Łomnicki " Spotkania teatralne"
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: