Sceny wierszem (AW) WA/A/WSW-Z
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/21-Z:
Zajmiemy się techniczną stroną mówienia jedenastozgłoskowcem - przestrzegania średniówki, końca wersu, przerzutni, pauzy. Następnie połączymy technikę ze stroną twórczą podczas pracy nad poszczególnymi postaciami i scenami dramatu. Pozwoli to studentom osiągnąć swobodę poruszania się w formie wiersza podczas kreowania ról teatralnych i ich scenicznych interakcji z innymi bohaterami. Dzięki zrozumieniu prawideł rządzących wierszem, studenci będą mogli świadomie używać i w pełni wykorzystywać charakterystyczne dla tej formy literackiej konstrukcje. Oprócz tego będziemy pracować nad psychologią postaci, jej celami, interakcjami oraz motywacjami. |
W cyklu 2021/22-Z:
Zajmiemy się techniczną stroną mówienia wierszem - przestrzegania średniówki, końca wersu, przerzutni, pauzy. Następnie połączymy technikę ze stroną twórczą podczas pracy nad poszczególnymi, wybranymi przez studentów scenami dwójkowymi. Pozwoli to studentom osiągnąć swobodę poruszania się w formie wiersza podczas kreowania ról teatralnych i ich scenicznych interakcji z innymi bohaterami. Dzięki zrozumieniu prawideł rządzących wierszem, studenci będą mogli świadomie używać i w pełni wykorzystywać charakterystyczne dla tej formy literackiej konstrukcje. Oprócz tego będziemy pracować nad psychologią postaci, jej celami, interakcjami oraz motywacjami. Samodzielny wybór scen przez studentów sprawi, że każdy będzie mógł pracować nad tematami, które poruszają go najbardziej. Następnie dokonamy kompilacji wybranych scen. |
W cyklu 2022/23-Z:
zwracamy uwagę na techniczną stronę wiersza, rytm narzucony przez Wyspiańskiego. klauzule, przerzutnie, średniówki, elementy gwarowe. próby stworzenia charakterystyczności postaci oparte na mówieniu oraz intensywnym ruchu. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2020/21-Z: |
Efekty kształcenia
W01 posiada gruntowną znajomość kanonu polskiego i światowego dramatu oraz gruntowną znajomość podstawowego kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania K_W01
W02 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W03
W03 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W05
W04 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju K_W11
U01 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U02
U02 działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U05
U03 doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych K_U06
U04 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U07
U05 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U09
U06 Samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych K_U10
K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K01
K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K02
K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób K_K03
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pokazu, który weryfikuje umiejętności w zakresie budowania relacji scenicznych i prowadzenia dialogu wykorzystujące wartości interpretacyjne w obrębie wiersza, aspekty techniczne (oddech, głos, artykulacja) czyli szeroko pojęty rezultat artystyczny osiągnięty na egzaminie.
Brana jest pod uwagę również frekwencja, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach, a także kreatywność w pracy z kolegami, szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania.
Literatura
W cyklu 2020/21-Z:
Adaptacja "Mizantropa" Moliera w tłumaczeniu Jerzego Radziwiłowicza |
W cyklu 2021/22-Z:
Dramaty pisane wierszem. Studenci sami wybiorą dwójkowe sceny, nad którymi będziemy pracować. Jedynym ograniczeniem jest oczywiście gatunek literacki. |
W cyklu 2022/23-Z:
Wesele St. Wyspianskiego, |