Technika mowy 2 WA/A/TM2-Z
Semestr 3
13. Gimnastyka narządów mowy – dynamika i precyzja artykulacyjna
14. Ćwiczenia kondycyjne – mowa, a intensywny ruch
15. Poziomy natężenia głośności mowy (stopniowanie, kontrast, monotonia)
16. Skala głosu i wyrównanie rezonatorów w mowie
17. Zastosowanie poziomów głośności mowy jako środka wyrazu artystycznego w prezentacji scenicznej
Semestr 4
18. Poszerzanie możliwości kondycyjnych, oddechowych i artykulacyjnych
19. Ćwiczenia zbitek spółgłoskowych
20. Szybkość i sprawność artykulacyjna (różnicowanie tempa)
21. Zastosowanie zmiennego tempa mówienia jako środka ekspresji aktorskiej w prezentacji scenicznej
metody kształcenia - 1. wykład problemowy
2. wykład konwersatoryjny
3. praca z tekstem i dyskusja
4. analiza przypadków
5. rozwiązywanie zadań
6. rozwiązywanie zadań artystycznych
7. praca indywidualna
8. praca w grupach
10. aktywizacja („burza mózgów“, metoda „śniegowej kuli“)
11. ćwiczenia relaksacyjne w grupie
12. konsultacje indywidualne
13. rozmowa indywidualna
14. rozmowa w grupie
15. uwagi indywidualne w obecności grupy - omówienie efektu
W cyklu 2023/24-Z:
1. Gimnastyka narządów mowy – zmienna dynamika i precyzja artykulacyjna |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W) - Posiada wiedzę w zakresie fonetyki polskiej i norm wymowy scenicznej techniki mówienia w obrębie stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych oraz środków technicznych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych K_W02, K_W06, Rozumie zależności pomiędzy teoretycznymi zasadami poprawności językowej, wersyfikacji i prozodii, a praktyczną realizacją sceniczną; posiada wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu mowy niezbędną do wykorzystania środków techniki mowy podczas działań z użyciem nowoczesnych technologii oraz specjalistycznego sprzętu (mikrofon, kamera filmowa), umożliwiającą pracę w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze.K_W07, K_W09, Umiejętności (U) - Używa pełni umiejętności warsztatowych w technikach mówienia artystycznego, takich jak: śpiewomowa, poziomy natężenia głosu, tempo mowy, ekspresja mowy w ruchu, łącząc je i kreując własne projekty twórcze jako indywidualność artystyczna.K_U01, Dostosowuje środki ekspresji i techniki mowy do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych , umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych. K_U03, K_U05, Doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu techniki i wyrazistości mowy, w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych, stosując techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu. K_U07, K_U08, Kompetencje społeczne (K) - Rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. K_K01
Dokonuje oceny własnej wiedzy w zakresie norm językowych, prawideł mowy scenicznej oraz umiejętności warsztatowych, potrafi sformułować konstruktywne uwagi w tym zakresie wobec innych osób, a uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań. K_K04
Kryteria oceniania
egzamin w formie pokazu
kolokwium ustne
kolokwium pisemne
prezentacja w formie etiud aktorskich
kontrola przygotowanych projektów
kontrola efektów samodzielnych - indywidualnych i zbiorowych prób studentów
Literatura
S.Weller Oddech, który leczy
B.Toczyska, Ęlementarne ćwiczenia dykcji
M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki…
D. Ostaszewska, J.Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego
K. Linkleater, Uwolnij swój głos
M. Zaleska-Kręcicka, T. Kręcicki, E.Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego
M.Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa
D. Michałowska, O polskiej wymowie scenicznej
E. Michel, Ciało a emocje
L. Pszczołowska, Dlaczego wierszem, Wiersz polski
Fragmenty utworów: M. Reja, SZ. Szymonowica, J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, K.Tetmajera, J. Tischnera, J. Joyce’a, J. Gombrowicza, E. Ionesco.
W cyklu 2023/24-Z:
K. Gawęda, J. Łazewski, O błędach wymowy, książeczka dla dzieci, tudzież wyższych urzędników państwowych, Białystok 2004. |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Na ocenę końcową wpływają następujące elementy: 1. Biegłość artykulacyjna w spoczynku i intensywnym ruchu. |