Technika mowy I WA/A/TM1-Z
Semestr 1
1. Oddychanie (rozpoznawanie i eliminowanie napięć w ciele i aparacie mowy, elementy jogi, techniki relaksacyjne)
2. Narodziny dźwięku, dźwięk nieartykułowany i artykułowany
3. Formowanie samogłosek
4. Koordynacja ruchu i dźwięku
5. Dźwięczność mowy – rezonatory w mowie
6. Podstawy fonetyki polskiej, zapis fonetyczny jako nauka słuchania mowy
Semestr 2
7. Gimnastyka narządów mowy (eliminowanie wad wymowy)
8. Wymowa spółgłosek ( zwartych, szczelinowych, półotwartych)
9. Technika artykulacji słowa (nagłos, śródgłos, wygłos)
10. Spowolnienie mowy, mowa potoczna i mowa sceniczna, przechodzenie od mowy do śpiewu
11. Nadawanie wagi i wyrazistości słowu ( proces myślowy i emocjonalny)
12. Zależność frazowania i oddychania
Metody kształcenia:
1. wykład problemowy
2. wykład konwersatoryjny
3. praca z tekstem i dyskusja
4. analiza przypadków
5. rozwiązywanie zadań
6. rozwiązywanie zadań artystycznych
7. praca indywidualna
8. praca w grupach
10. aktywizacja („burza mózgów“, metoda „śniegowej kuli“)
11. ćwiczenia relaksacyjne w grupie
12. konsultacje indywidualne
13. rozmowa indywidualna
14. rozmowa w grupie
15. uwagi indywidualne w obecności grupy - omówienie efektu
W cyklu 2023/24-Z:
1. Oddychanie, uświadomienie i poszerzanie oddechu żebrowy boczno- brzuszny, dążenie do efektywnego oddychania w połączeniu z dźwiękiem nieartykułowanym i artykułowanym. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W) - posiada wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu mowy K_W07, Umiejętności (U)- Doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu techniki i wyrazistości mowy, w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych, K_U07, Kompetencje społeczne (K) - Rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; K_K01
Kryteria oceniania
egzamin w formie pokazu, kontrola efektów samodzielnych - indywidualnych i zbiorowych prób studentów 1 i 2 semestr – egzamin w formie pokazu przed komisją egzaminacyjną, • obecność i aktywność na zajęciach
• uczestniczenie w wyznaczonych konsultacjach logopedycznych
• na ocenę wpływa stopień w jakim student przenosi wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu techniki i wyrazistości mówienia do wszystkich pokazów egzaminacyjnych w których student posługuje się mówieniem
Literatura
S.Weller Oddech,który leczy.
B.Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji.
M. Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki...
E.M. Skorek, Samogłoski, Profilaktyka, diagnoza, korekta.
D. Ostaszewska, J.Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka. polskiego K. Linkleater, Uwolnij swój głos.
M. Zaleska-Kręcicka, T. Kręcicki, E.Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia.
M.Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa.
D. Michałowska, O polskiej wymowie scenicznej.
E. Michel, Ciało a emocje.
Wiersze: J. Brzechwa, B. Leśmian, J. Tuwim, St, Barańczak, M. Rusinek, M. Białoszewski, L J Kern, A. Mickiewicz.
J. Lewański, Teatr polskiego renesansu.
B. Chmielowski, Nowe Ateny.
W cyklu 2023/24-Z:
Podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Na ocenę końcową składają się następujące elementy: |