Solfeż 1 WA/A/Sol1-L
Praca w trakcie solfeżu opiera się na zastosowaniu wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad muzyki i harmonii do konkretnych praktycznych przykładów. Składa się na nią przede wszystkim rozpoznawanie struktur harmonicznych i melodycznych (interwały, trójdźwięki, wielodźwięki), a także używania ich świadomie poprzez śpiewanie interwałów, akordów, ćwiczeń melodycznych.
Główny nacisk jest skierowany na poznanie zapisu nutowego i intonację poprzez ćwiczenia melodyczne (Mały solfeż). Poznana wiedza teoretyczna zostaje również zastosowana w sposób praktyczny poprzez śpiewanie wielogłosowe, improwizację na schemacie harmonicznym etc.
Student stopniowo poznaje symbole zapisu muzycznego, kolejne tonacje i interwały, podstawowe trójdźwięki i czterodźwięki. Na każdym etapie poszczególne struktury zostają od razu opatrzone przykładami z rzeczywistej literatury muzycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W04 zna zapis nutowy w stopniu wystarczającym do pracy samodzielnej oraz w zespole w trakcie realizacji projektów artystycznych, rozczytuje głosem melodię i rytm utworów muzycznych (np. piosenki) w stopniu umożliwiającym samodzielne poznawanie literatury muzycznej (niezbędne w przedmiotach Interpretacji Piosenki, Emisji Głosu i Zespołach Wokalnych)
W05 zna elementy dzieła muzycznego i rozumie ich wzajemne relacje w stopniu niezbędnym w pracy aktora teatru muzycznego
umie wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu podstaw teorii muzyki i solfeżu
U04 tworzy warianty i improwizacje wokalne na podstawie podanej bazy harmonicznej
U05 realizuje płynnie głosem zapis nutowy w kluczu wiolinowym i basowym, także prima vista
posiada bazową umiejętność realizacji zapisu nutowego na instrumencie klawiszowym, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych elementów harmonicznych
U07 umie utrzymać się w dowolnym głosie w obrębie zespołu wokalnego, tworzyć proste harmoniczne głosy (chórki) i aktywnie uczestniczyć w tworzeniu prostych aranżacji wokalnych
K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii muzyki i aktualnych projektów muzycznych
rozumie zasady pracy zespołowej i wykorzystuje je w praktyce, posiada umiejętność nawiązywania więzi emocjonalnej z resztą zespołu i wykorzystywania jej dla dobra grupy i osiągnięcia zadowalającego efektu artystycznego
Kryteria oceniania
1. prace domowe - ćwiczenia
2. dyktanda muzyczne i krótkie testy w trakcie semestru
3. ćwiczenia realizowane w grupach
4. test końcowy i zaliczenie przygotowanych ćwiczeń jednogłosowych
Literatura
J. Lasocki - Mały solfeż,
Przykłady i zadania przygotowywane celowo dla danej grupy z uwagi na zakres tematów i rozważane zagadnienia.