Style muzyczne 2 WA/A/SM2
Praca oparta jest na wspólnym wyborze ścieżki do skonstruowania pokazu egzaminacyjnego, do którego prowadzi: wypracowanie przez każdą osobę studiującą z grupy przynajmniej 1 utworu w języku polskim, 1 utworu w języku angielskim - w tym w jednym duecie, udział w wielogłosowej partii chórku oraz utworze zbiorowym. 15% czasu zajęć poświęca się pracy nad wprowadzeniem zagadnień powiązanych ze stylistyką – w tym ćwiczeniom mającym na celu naukę odchodzenia od melodii utworu, 15% zajęć poświęca się omówieniu cech poszczególnych stylistyk wpisujących się w nurt muzyki afroamerykańskiej. 70% zajęć poświęca się praktycznej pracy nad utworami i opracowaniem koncepcji egzaminu. Narzędziem wykorzystywanym w pracy z osobami studiującymi jest stworzona specjalnie na potrzeby tych zajęć grupa w przestrzeni wirtualnej, gdzie w czasie pomiędzy poszczególnymi zajęciami następuje wymiana pomysłów i inspiracji muzycznych w zakresie propozycji utworów, nad którymi osoby studiujące będą pracować.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01 - zna typowe dla muzyki afroamerykańskiej cechy utworów reprezentujących poszczególne stylistyki takie jak: charakterystyczny dla gatunków o bluesowym korzeniu sposób frazowania i budowania ekspresji wokalnej, osadzania się w pulsie utworu, kształtowania improwizowanej partii solowej (SAW_W04 SAW_W05)
W02 - zna podstawową literaturę muzyczną związaną z głównymi stylami muzyki afroamerykańskiej (SAW_W01 SAW_W02)
U01 - potrafi samodzielnie dostosować z zachowaniem cech stylu utwór oryginalnie skomponowany w innej stylistyce do stylistyk wpisujących się w nurt muzyki afroamerykańskiej (SAW_U01)
U02 - potrafi wykonywać utwory wpisane w kanon muzyki afroamerykańskiej z zachowaniem zasad fizjologicznie poprawnej emisji głosu (SAW_U02)
U03 - posiada umiejętność improwizacji głosem na bazie głównej linii melodycznej utworu z gatunku utworów wpisujących się w omawianą stylistykę (K_U04)
K01 - potrafi tworzyć i współtworzyć program artystyczny utrzymany w stylistyce muzyki afroamerykańskiej (K_K03)
K02 - twórczo uczestniczy w bieżącej pracy nad zadanymi utworami oraz w tworzeniu grupowego pokazu egzaminacyjnego, zarówno w zakresie utworów indywidualnych, jak i zbiorowych (K_K05)
K03 - potrafi udzielać konstruktywnych uwag kolegom z grupy współtworzącym artystyczny projekt oraz analizować własne wykonania pod kątem merytorycznej rzetelności i wypełniania postawionych zadań muzycznych i inscenizacyjnych (K_K06)
Kryteria oceniania
metody oceny:
Dyskusja dydaktyczna - W01, W02
Praca w trakcie semestru oraz pokaz egzaminacyjny - U01, U02, U03, K01, K02, K03
Egzamin (E) w formie publicznego pokazu, podczas którego osoby studiujące przez około 30 minut prezentują solowo oraz zbiorowo utwory wpisane w omawiane w trakcie semestru stylistyki muzyczne. Ocenie podlega również cały proces pracy nad repertuarem w trakcie semestru.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności osoba studiująca nie zostanie dopuszczona do egzaminu.
Literatura
Nagrania artystów tworzących w omawianych nurtach muzycznych polecane jako lektura własna osobom studiującym dająca podstawy do analizy cech stylów umożliwiających efektywne odnalezienie się przez osoby studiujące w poszczególnych stylistykach, m.in.:
Muzyka afroamerykańska: Aretha Franklin, Dinah Washington, Pati Labelle, Pati Austin, Roberta Fleck, Gladys Knight, Chak Khan, Dionne Warwick, Anita Baker, Linda Clifford, Donna Summer, Toni Braxton, Randy Crawford, Lauryn Hill, Alicia Keys, Mary J. Blige, BVeyonce, Oleta Adams, Jill Scott, Jennifer Hudson, Ledisi, Joss Stone, En Vogue, India Arie, Anita Baker, Erykah Badu, Lalah Hathaway, Donny Hathaway, Ray Charles, Nina Simone, Boyz II Men, the Teptations, propozycje wytwórni MOTOWN, Marvin Gaye,Stevie Wonder D'Angelo, Otis Redding, Ray Charles, James Brown, Luther Vandross, Michael McDonald, Sam Cook, Al Green, Somkey Robinson, Pebo Bryson, Barry White, Lou Rawles, James Ingram, Bill Withers, Prince, Michael Jackson, Eric Benet, Babyface, Raphael Sadiq, Usher, Bobby Caldwel, George Duke (jego projekty jako aranżera i kompozytora), B.B. Winans,
Literaturę podstawową stanowią także utwory, nad którymi osoby studiujące pracują praktycznie – repertuar kształtowany jest w trakcie semestru, warunkiem umiejętnego doboru repertuaru jest analiza umiejętności oraz braków poszczególnych osób studiujących. Repertuar dobierany jest tak, by każda osoba studiująca miała szansę na pokonanie praktycznych barier związanych z wykonywaniem utworów w omawianych stylistykach.