Style muzyczne 1 WA/A/SM1
Praca w semestrze oparta jest na wspólnym wyborze ścieżki do skonstruowania pokazu egzaminacyjnego oraz wypracowaniu przez każdą osobę studiującą w grupie przynajmniej po 1 utworze solowym i 1 utworze zbiorowym. 15% czasu zajęć poświęca się pracy nad rytmem i synchronizacji rytmicznej grupy, 15% zajęć poświęca się omówieniu cech poszczególnych stylistyk wpisujących się w nurt muzyki latynoamerykańskiej. 70% zajęć poświęca się praktycznej pracy nad utworami i opracowaniem koncepcji fabuły egzaminu. Narzędziem wykorzystywanym w pracy jest stworzona specjalnie na potrzeby tych zajęć grupa w przestrzeni wirtualnej, gdzie w czasie pomiędzy poszczególnymi zajęciami następuje wymiana pomysłów i inspiracji muzycznych w zakresie propozycji utworów, nad którymi osoby studiujące będą pracować. Przestrzeń wirtualna wspiera także opracowanie scenariusza pokazu.
W cyklu 2020/21-L:
Semestr 1 Semestr 2 |
W cyklu 2020/21-Z:
Studenci podejmują próby realizacji własnych opracowań (wykonań) utworów należących do kanonu muzyki jazzowej. Realizują je Wariant pierwszy (solo) ma za zadanie pobudzić kreatywność studenta w zakresie nadania standardowi jazzowemu cech autorskiego opracowania, w tym pomysłu na budowę formalną utworu, ingerencję w puls, tempo oraz umiejętność zinterpretowania tekstu. Zadaniem nadrzędnym jest także próba budowy narzędzi do stworzenia podstaw własnego języka artystycznego. Wariant drugi (chórek) ma na celu wyostrzenie słuchu harmonicznego studenta, wrażliwości na barwę brzmienia całego zespołu wokalnego (chórku), co odzwierciedlać się będzie umiejętnością wspólnego (nie solistycznego) frazowania, oraz budowy narzędzi artykulacyjnych do budowy wspólnego (zespołowego) brzmienia. Studenci podczas tak sformatowanych zajęć doskonalą swoją intuicję muzyczną (kształtują sposoby jej wykorzystywania, rozbudzając jednocześnie swoją emocjonalność, kreatywność i wyobraźnię w obszarze ekspresji artystycznej) oraz umiejętność pracy nad standardem jazzowym. Doskonalą także swoje umiejętności w zakresie pracy zespołowej oraz budują w sobie świadomość istoty relacji zachodzących pomiędzy członkami zespołu, tworzącego nową jakość muzyczną. |
W cyklu 2021/22-Z:
Praca w semestrze oparta jest na wspólnym wyborze ścieżki do skonstruowania pokazu egzaminacyjnego oraz wypracowaniu przez każdego studenta w grupie przynajmniej po 1 utworze solowym reprezentującym daną stylistkę muzyczną oraz utworów zbiorowych, z włączeniem aktywnego udziału w chórkach przez wszystkich studentów. Studenci pracują zarówno nad solowymi jak i zbiorowymi utworami. 15% czasu zajęć poświęca się jest pracy nad rytmem i synchronizacji rytmicznej grupy, 15% zajęć poświęca się omówieniu cech poszczególnych stylistyk wpisujących się w nurt muzyki latyno – i afroamerykańskiej. 70% zajęć poświęca się praktycznej pracy nad utworami i opracowaniem koncepcji fabuły egzaminu. Narzędziem wykorzystywanym w pracy ze studentami jest stworzona specjalnie na potrzeby tych zajęć grupa w przestrzeni wirtualnej, gdzie w czasie pomiędzy poszczególnymi zajęciami następuje wymiana pomysłów i inspiracji muzycznych w zakresie propozycji utworów, nad którymi studenci będą pracować. Przestrzeń wirtualna wspiera także opracowanie scenariusza pokazu. |
typ zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W01 - zna typowe dla muzyki latynoamerykańskiej cechy utworów reprezentujących poszczególne stylistyki takie jak: typowe odmiany pulsu i rytmizacji, typową dla poszczególnych gatunków artykulację, agogikę, konstrukcje formalne utworów reprezentujących różne gatunki wpisane w zakres merytoryczny przedmiotu (SAW_W04, SAW_W05)
W02 - zna podstawową literaturę muzyczną związaną z głównymi stylami muzyki latynoamerykańskiej (SAW_W01, SAW_W02)
U01- potrafi samodzielnie dostosować z zachowaniem cech stylu utwór oryginalnie skomponowany w innej stylistyce do stylistyk wpisujących się w nurt muzyki latynoamerykańskiej (SAW_U01)
U02 - potrafi wykonywać utwory wpisane w kanon muzyki latynoamerykańskiej z zachowaniem zasad fizjologicznie poprawnej emisji głosu (SAW_U02)
K01- potrafi tworzyć i współtworzyć program artystyczny utrzymany w stylistyce muzyki latynoamerykańskiej (K_K03)
K02 - twórczo uczestniczy w bieżącej pracy nad zadanymi utworami oraz w tworzeniu grupowego pokazu egzaminacyjnego, zarówno w zakresie utworów indywidualnych, jak i zbiorowych (K_K05)
K03 - potrafi udzielać konstruktywnych uwag kolegom z grupy współtworzącym artystyczny projekt oraz analizować własne wykonania pod kątem merytorycznej rzetelności i wypełniania postawionych zadań muzycznych i inscenizacyjnych
(K_K06)
Kryteria oceniania
Egzamin (E) w formie publicznego pokazu, podczas którego osoby studiujące przez około 30 minut prezentują solowo oraz zbiorowo utwory wpisane w omawiane w trakcie semestru stylistyki muzyczne. Ocenie podlega również cały proces pracy nad repertuarem w trakcie semestru.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności osoba studiująca nie zostanie dopuszczona do egzaminu.
metody oceny:
dyskusja dydaktyczna W01, W02
praca w trakcie semestru oraz pokaz egzaminacyjny U01, U02, K01, K02, K03
Literatura
Nagrania artystów tworzących w omawianym nurcie muzycznym, polecane jako lektura własna osobom studiującym, dająca podstawy do analizy cech stylów, m.in.:
Sergio Mendes. Antonio Carlos Jobim, Astrud Gilberto, Eliane Elias, Flora Purim, Tito Puente, Celia Cruz, Carlos Santana, Shakira, Julio i Enrique Iglesias, Buena Vista Social Club, Airto Moreira, Luis Vargas.
Literaturę podstawową stanowią także utwory, nad którymi osoby studiujące pracują praktycznie – repertuar kształtowany jest w trakcie semestru, warunkiem umiejętnego doboru repertuaru jest analiza umiejętności oraz braków poszczególnych osób studiujących. Repertuar dobierany jest tak, by każda osoba studiująca miała szansę na pokonanie praktycznych barier związanych z wykonywaniem utworów w omawianych stylistykach.
W cyklu 2020/21-L:
Nagrania artystów tworzących w omawianych nurtach muzycznych polecane jako lektura własna studentów dająca podstawy do analizy cech stylów umożliwiających efektywne odnalezienie się przez studentów w poszczególnych stylistykach, m.in.: Muzyka afroamerykańska: Aretha Franklin, Dinah Washington, Pati Labelle, Pati Austin, Roberta Fleck, Gladys Knight, Chak Khan, Dionne Warwick, Anita Baker, Linda Clifford, Donna Summer, Toni Braxton, Randy Crawford, Lauryn Hill, Alicia Keys, Mary J. Blige, BVeyonce, Oleta Adams, Jill Scott, Jennifer Hudson, Ledisi, Joss Stone, En Vogue, India Arie, Anita Baker, Erykah Badu, Lalah Hathaway, Donny Hathaway, Ray Charles, Nina Simone, Boyz II Men, the Teptations, propozycje wytwórni MOTOWN, Marvin Gaye,Stevie Wonder D'Angelo, Otis Redding, Ray Charles, James Brown, Luther Vandross, Michael McDonald, Sam Cook, Al Green, Somkey Robinson, Pebo Bryson, Barry White, Lou Rawles, James Ingram, Bill Withers, Prince, Michael Jackson, Eric Benet, Babyface, Raphael Sadiq, Usher, Bobby Caldwel, George Duke (jego projekty jako aranżera i kompozytora), B.B. Winans, muzyka latynoamerykańska: Sergio Mendes. Antonio Carlos Jobim, Astrud Gilberto, Eliane Elias, Flora Purim, Tito Puente, Celia Cruz, Carlos Santana, Shakira, Julio i Enrique Iglesias, Buena Vista Social Club, Airto Moreira, Luis Vargas. |
W cyklu 2020/21-Z:
THE NEW REAL BOOK VOLUME 1 IN C Księga Polskich Standardów (cykl felietonów J. Szroma prezentowanych od roku 2017 w magazynie Jazz Forum). |
W cyklu 2021/22-Z:
Nagrania artystów tworzących w omawianych nurtach muzycznych polecane jako lektura własna studentów dająca podstawy do analizy cech stylów umożliwiających efektywne odnalezienie się przez studentów w poszczególnych stylistykach, m.in.: Muzyka afroamerykańska: Aretha Franklin, Dinah Washington, Pati Labelle, Pati Austin, Roberta Fleck, Gladys Knight, Chak Khan, Dionne Warwick, Anita Baker, Linda Clifford, Donna Summer, Toni Braxton, Randy Crawford, Lauryn Hill, Alicia Keys, Mary J. Blige, BVeyonce, Oleta Adams, Jill Scott, Jennifer Hudson, Ledisi, Joss Stone, En Vogue, India Arie, Anita Baker, Erykah Badu, Lalah Hathaway, Donny Hathaway, Ray Charles, Nina Simone, Boyz II Men, the Teptations, propozycje wytwórni MOTOWN, Marvin Gaye,Stevie Wonder D'Angelo, Otis Redding, Ray Charles, James Brown, Luther Vandross, Michael McDonald, Sam Cook, Al Green, Somkey Robinson, Pebo Bryson, Barry White, Lou Rawles, James Ingram, Bill Withers, Prince, Michael Jackson, Eric Benet, Babyface, Raphael Sadiq, Usher, Bobby Caldwel, George Duke (jego projekty jako aranżera i kompozytora), B.B. Winans, muzyka latynoamerykańska: Sergio Mendes. Antonio Carlos Jobim, Astrud Gilberto, Eliane Elias, Flora Purim, Tito Puente, Celia Cruz, Carlos Santana, Shakira, Julio i Enrique Iglesias, Buena Vista Social Club, Airto Moreira, Luis Vargas. |
Uwagi
W cyklu 2020/21-L:
Semestr 1 i 2 – egzamin (E) w formie publicznego pokazu, podczas którego student przez około 30 minut prezentuje solowo oraz zbiorowo utwory wpisane w omawiane w trakcie semestru stylistyki muzyczne. Ocenie podlega również cały proces pracy nad repertuarem w trakcie semestru. metody oceny: |
W cyklu 2020/21-Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest frekwencja na zajęciach (kontrola obecności) oraz osiągnięcie założonych efektów kształcenia (w minimalnym akceptowalnym stopniu – w wysokości powyżej 50 %). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: