Spektakl dyplomowy 1 WA/A/SD1
Przygotowanie warsztatu odbywa się według profesjonalnych zasad ze wszystkimi atrybutami prawdziwego przedstawienia teatralnego: scenografią, kostiumem, muzyką, światłem, ruchem scenicznym. Opiera się na ścisłej współpracy studentów z reżyserem, scenografem, kostiumologiem, kompozytorem i choreografem oraz na aktywnym uczestnictwie w pracach technicznych, administracyjnych i promocyjnych spektaklu. Warsztat dyplomowy jest sprawdzianem umiejętności budowania postaci scenicznej i twórczego komponowania działań scenicznych, jako części większej całości interpretacyjnej i inscenizacyjnej zaproponowanej przez reżysera. Jest próbowaniem i zaangażowaniem wiedzy zdobytej przez studentów podczas dotychczasowej nauki. Uczestnictwo w warsztacie umożliwia studentowi wejście w naturalny proces eksploatacji przedstawienia, w którym to procesie może on obserwować sukcesywny rozwój spektaklu, przyjrzeć się swoim reakcjom psycho-fizycznym ujawniającym się w wyniku spotkania z autentyczną widownią oraz nauczyć się nad nimi panować.
Podczas prac nad spektaklem dyplomowym, student winien także poznać, przyswoić i wykazać zrozumienie kluczowych elementów składowych Etosu Sztuki Aktorskiej, w tym:
- uświadomić sobie znaczenie widowni dla działań aktorskich oraz wartość i znaczenie obecności aktora przed widzami
- uświadomić sobie funkcjonowanie aktorskiego warsztatu w zmiennych warunkach wytwarzanych przez różne widownie
- przyswoić zasady pracy w grupie, z odpowiedzialnością i szacunkiem brać czynny udział w kreowaniu zbiorowego dzieła scenicznego
- uświadomić sobie współzależność kreacji indywidualnej i działania zbiorowego na scenie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
-posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych (K_W06)
-rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju (K_W09)
-używa i miesza gatunki, style w celu podkreślenia współczesnej wymowy projektu artystycznego w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń z życia współczesnego (K_W07)
W zakresie umiejętności (U) student:
-używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze (K_U01)
-analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02)
-dostosowuje środki ekspresji aktorskiej do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie (K_U03)
-posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną (K_U04)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych (K_K01, K_K02)
-łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób; świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem; umiejętnie zarządza nimi w pracy indywidualnej i zespołowej (K_K03, K_K05)
-Absolwent jest gotów do twórczego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym z własnej inicjatywy współtworząc dzieła na najwyższym poziomie artystycznym, w oparciu o mechanizmy rynkowe; dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K04, K_K06)
-dorobek zawodowy buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy;
funkcjonuje zawodowo z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe (K_K07, K_K08)
-realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze (K_K09)
Kryteria oceniania
METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
- Zadania pisemne
- Rozmowy indywidualne
- Rozmowy w grupie
- Improwizacje sceniczne (indywidualne i zespołowe)
- Próby analityczne
- Próby sytuacyjne
- Obserwacja spektakli
FORMA I WARUNKI ZALICZENIA:
Publiczna prezentacja (w zamkniętej formie spektaklu teatralnego) umiejętności praktycznych osiągniętych w całym procesie kształcenia.
KRYTERIA OCENIANIA:
- proces pracy nad tekstem (analiza, adaptacja, dramaturgia), udział i zaangażowanie w dyskusjach teoretyczno-analitycznych ; (25%)
- aktywność i kreatywność podczas prób sytuacyjnych dzieła ; (40%)
- efekt końcowy (artystyczny i warsztatowy aspekt zbudowanej w spektaklu dyplomowym roli/ról) ; (35%)
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie uzyska zaliczenia przedmiotu.
Uwagi
W cyklu 2020/21-Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: METODY KSZTAŁCENIA: |