Rozczytywanie dramatów WA/A/RD-L
Zagadnienia tematyczne:
1. ustalenie wspólnie ze studentami kanonu utworów dramaturgii polskiej i światowej;
2. wybór tytułów do pracy w semestrze;
3. metodologia analizy reżysersko-aktorskiej wybranych tekstów;
4. poszukiwanie odniesień do współczesności i relacji z dzisiejszymi inscenizacjami;
5. interpretacja dramatu poprzez utwory "wobec", np.: wiersz Herberta "Tren Fortynbransa" a "Hamlet" Szekspira;
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania (K_W01)
- posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego (K_W02)
- zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań (K_W06)
Umiejętności:
- podstawowe zasady analizy tekstu (K_U02)
- analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02)
Kompetencje:
- rozumie potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy oraz umiejętności analitycznych i warsztatowych (K_K02)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni (K_K05)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć.
Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Jan Kott, Szekspir współczesny (dowolne wydanie)
Peter Brook, Pusta przestrzeń, Warszawa 1977 (lub 1981)
Konstanty Stanisławski, Praca aktora nad sobą w twórczym procesie realizacji (dowolne wydanie)
Wybrane dramaty:
W. Szekspir, Hamlet; Makbet
A. Czechow, Mewa
F. Dostojewski, Idiota
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: