Rytmika I WA/A/R1-L
Semestr 3
1. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne o wyższym stopniu trudności
2. Ćwiczenia na wyrobienie poczucia metrum, taktowanie na 5, 6 i 7, rozpoznawanie i reagowanie ruchem na zmiany metrum; przekształcenie taktów, nieregularny podział akcentów w taktach.
3. Rytmy punktowane, synkopowane, złożne z drobnych wartości rytmicznych – słuchowe rozpoznawanie, realizacja ruchowa tematów rytmicznych (w tym bodypercussion) , zapis, improwizowanie ruchem rytmów, dyrygowanie poznanymi wartościami, łańcuchy realizacji;
4. Trudniejsze ćwiczenia z zakresu polirytmii (jednoczesne wykonanie dwóch i trzech różnych rytmów, ostinato rytmiczne), kanon rytmiczny, polirytmia z wykorzystaniem body percussion.
5. Automatyzacja ruchów np.: taktowanie jedną ręką pięciomiarowe, a drugą sześciomiarowe, przy zachowaniu jednakowego czasu trwania każdej miary; jednoczesne taktowanie jedną ręką dwa razy szybciej niż drugą.
6. Ćwiczenia ekspresji ruchu na materiale trudniejszych ćwiczeń rytmicznych
7. Ćwiczenia głosowe oparte na aktualnie opracowywanych zagadnieniach metro-rytmicznych, improwizacja głosem, elementy konnakkol.
8. Zadnia ruchowe z zastosowaniem poznanych form rytmu z wykorzystaniem rekwizytów.
9. Improwizowanie rytmu do ruchu i ruchu do rytmu, improwizacja rytmu do tekstu i tekstu do rytmu, kształtowanie formy muzycznej.
10. Analiza utworów (agogika, dynamika, artykulacja, metrum, rytm, budowa formalna) , improwizowanie ruchu do utworów muzycznych, interpretacja ruchowa utworów w różnych stylach.
Semestr 4
11. Powtarzanie, utrwalenie i wzbogacanie wybranych ćwiczeń z semestru I – samoocena, uwagi
12. Etiudy rytmiczno-ruchowe podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności, poszukiwanie rozwiązań - prace indywidualne.
Ewentualnie: Przygotowanie projektu artystycznego na bazie głównych założeń metody Dalcroze’a – praca zbiorowa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu muzyczno-ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
SAW_W03/SAD_W04 - zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora wokalisty/aktora dramatycznego.
Umiejętności:
K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_U04 - improwizuje z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem koordynacji i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
SAW_U02/SAD_U03 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu sprawności muzyczno-ruchowej i ekspresji ciała w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych;
SAD_U04 - Posiada umiejętności w zakresie ruchowej interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora dramatycznego
Kompetencje społeczne:
K_K02 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych
K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się;
K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega cały proces pracy w ciągu roku.
Zaliczenie na podstawie zadań muzyczno-ruchowych zleconych do wykonania w trakcie trwania semestru. Ze względu na bardzo zróżnicowany poziom zdolności i umiejętności muzyczno-ruchowych studentów, dokonując oceny prowadzący uwzględnia (oprócz końcowych efektów) indywidualne postępy każdego ze słuchaczy. Ocenie podlegają poszczególne zadania, ale także całokształt pracy i dokonań studenta.
Cykl kształcenia może być zakończony publicznym pokazem.
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja minimum 50 %.
Literatura
Podstawowa literatura muzyczna:
• A. Dvorak - Slavonic Dance No. 1 In C Major, Op. 46
• Górecki – 3 utwory w dawnym stylu
• Glass - FASADES
• E. Grieg – W grocie króla gór
• U. Kern - W grocie króla gór
• D. Brubeck – wybrane utwory z Classic Dave Brubeck Quartet
• Emile Jaques-Dalcroze – Allegro ma non troppo
• J. Cage – wybrany utwór
• M. Monk – wybrany utwór
- muzyka afrykańska
- wybrane ćwiczenia, etiudy i utwory na body percussion