Podstawy interpretacji prozy WA/A/PIP
Studenci opracowują fragmenty tekstów prozatorskich wybranych w porozumieniu z wykładowcą lub przez wykładowcę. Praca ma dwie fazy.
Pierwsza to analiza mająca uzmysłowić złożoność problematyki zawartej w wybranym utworze. Pozwala również wstępnie nakreślić motywację do wypowiedzenia danego tekstu i określić cel, jaki ma zostać osiągnięty.
Druga faza to praktyczna praca, w trakcie której studenci prezentują własne propozycje interpretacji tekstu. Wykładowca w trakcie obu faz pracy wskazuje trafne pomysły i koryguje błędy i niedoskonałości warsztatowe.
Końcowych efektem zajęć jest przygotowanie półgodzinnego przedstawienia.
W cyklu 2020/21-Z:
W trakcie zajęć będziemy się zajmować: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student rozróżnia rodzaje i gatunki literackie oraz potrafi je scharakteryzować (K_W01, K_W03, K_W06)
2. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu poetyki (K_W01)
3. Student dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (K_W02, K_W03)
Umiejętności:
1. Student posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorska interpretację utworu (K_U01, K_U02)
2. Student samodzielnie potrafi dokonać wyboru środków aktorskich dla najlepszego przekazania zamierzonych treści (K_U06, K_U07)
3. Potrafi nawiązać kontakt z publicznością (K_U11)
4. W pracy stosuje metodę improwizacji, potrafi odejść od zapisanego tekstu (K_U03)
Kompetencje:
1. Zarówno na etapie pracy jak i podczas występów przed publicznością student potrafi efektywnie korzystać ze swojej wyobraźni, intuicji, emocjonalności (K_K05)
2. W trakcie rozwiązywania problemów wykazuje się zdolnością twórczego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się założeń interpretacyjnych (K_K01)
3. Student wykazuje się umiejętnościami komunikacyjnymi, podczas pracy zespołowej jest rozważny w wyrażaniu swoich opinii, wykazuje otwartość na poglądy innych (K_K01, K_K06, K_K08)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu, w trakcie którego studenci interpretują poszczególne fragmenty tekstu, a także wykazują się umiejętnością zbiorowego działania scenicznego.
Ocenie podlega również całokształt pracy w trakcie semestru oraz umiejętność pracy w zespole.
Literatura
Wybór literatury w zależności od doboru repertuaru.
K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”, Kraków 2014.
M. A. Czechow „O technice aktora”, Kraków 2000.
W cyklu 2020/21-Z:
Baśnie: H.Ch.Andersena, Braci Grim. |
Uwagi
W cyklu 2020/21-Z:
K_W01 - posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania K_W03 - zna repertuar związany ze specjalnością studiów K_W04 - posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W11 - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju SAD_W01 - posiada wiedzę z zakresu kanonu polskiego i światowego dramatu; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania SAD_W02 SAD_U01 - analizuje dowolny tekst dramaturgiczny pod kątem możliwości jego przystosowania dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_K01- wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K02 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań K_U02- analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: