OFF WA/A/OFF
W ramach zajęć OFF studenci mają szansę poznawania nowych środków wyrazu materii scenicznej. Charakter pracy stwarza nieskrępowaną przestrzeń twórczą mającą rozwijać potrzeby poszukiwania i odkrywania nowych relacji artystycznych, tworzenia nowych kontekstów, oraz wyrabiania krytycznego spojrzenia na dziedzictwo kultury. Inspiracji szukamy wspólnie w dokonaniach artystów nie będących w historii teatru na twórców głównego nurtu jak: Tadeusz Kantor, Jerzy Grotowski, Peter Brook, Samuel Beckett oraz "teatr źródeł" jak Stowarzyszenie Teatralne "Gardzienice" Włodzimierza Staniewskiego. Istotne jest poszukiwanie punktów odniesienia także w innych dziedzinach sztuki, takich jak teatr tańca, muzyka alternatywna, sztuki plastyczne, performatywne, teatry uliczne oraz sztuki audiowizualne.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
K_W03 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i warsztatu wokalnego oraz warsztatu w scenicznych i para-scenicznych formach ruchu w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych A_W18 P7S_WG
K_W05 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego i teatru formy oraz filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie A_W20, A1_W03
K_W09 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, w śpiewie i w ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju A_W24
K_U04 działa na rzecz zespołu dążąc do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami A_U29
K_U05 posługuje się środkami wyrazu artystycznego – aktorskimi, wokalnymi i ruchowymi - w połączeniu z opanowaniem technik im służących w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych A_U30, A2_U05
K_U07 doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki śpiewu i gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych A_U31
K_U13 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu muzycznego i literackiego improwizując z użyciem muzycznych, werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną A_U35, A1_U12
K_K01 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności ; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych A_K01
K_K02 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją w działaniach a vista przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych A_K02
K_K05 wykazuje się pewnością siebie w relacjach interpersonalnych ; rozwija potencjał inteligencji emocjonalnej tworząc empatyczne więzi zawodowe i społeczne; w zależności od potrzeb przewodniczy działaniom zespołowym lub staje się częścią zespołu; wykazuje się dyscypliną w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów;A_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie praktycznego wykonania zadania scenicznego w formie występu na żywo lub zapisu audiowizualnego.
Literatura
Dariusz Kosiński - "Słownik Teatru"; Wyd. Zielona Sowa; Kraków 2006
Jerzy Grotowski - "Ku teatrowi ubogiemu"; 1968
Peter Brook - "Pusta przestrzeń"; 1968
Lars von Trier - "Spowiedź dogmatyka"; Wyd. Znak
Piotr Gruszczyński - "Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim"; Wyd. W.A.B; Warszawa; 2003
Andrzej Cała, Radek Miszczak - "Beaty, rymy, życie. Leksykon muzyki hip-hop"; Wyd. Kurpisz