Metodologia badań naukowych WA/A/MBN
Zajęcia mają umożliwić studentom/kom zrozumienie podstaw metodologicznych nauk humanistycznych, a także zdobycie praktycznych umiejętności poprawnego projektowania badań naukowych / formułowania aplikacji grantowej. Punktem wyjścia będą spektakle klasyków i klasyczek współczesnego teatru europejskiego, m.in. Romea Castellucciego, Milo Raua, Giselle Vienne, Philippe’a Quesne’a czy Florentiny Holzinger. Wymienieni twórcy/czynie reprezentują różne pokolenia i teatralne nurty, każdy/a z nich wytworzył jednak osobny idiom, wyznaczając nowe ścieżki myślenia o sztukach performatywnych: o relacji fikcja/rzeczywistość, funkcji aktora/rki na scenie, roli obrazu. Omawiając wybrane spektakle, studenci/tki przygotowują się do samodzielnego napisania pracy magisterskiej i wniosku stypendialnego na projekt artystyczny.
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy:
1. Proces badawczy: problem i pytania badawcze
2. Struktura pracy: wstęp, rozdziały, podsumowanie, bibliografia, aneks
3. Opis bibliograficzny – informacje ogólne
4. Czym jest abstrakt?
5. Formułowanie wniosków stypendialnych (opis, określenie celów i rezultatów, harmonogram projektów)
6. Kryteria oceny pracy / aplikacji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
- Mieć uporządkowaną wiedzę na temat metodologii prowadzenia badań w dyscyplinach nauka o sztuce / sztuki teatralne i filmowe K_W01 K_W05
- Mieć podstawową wiedzę na temat współczesnej europejskiej sceny performatywnej K_W01 K_W05
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
- Umieć pozyskiwać informacje z literatury, stron internetowych, katalogów, filmów dokumentalnych oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie K_U10, K_U12
- Umieć sformułować plan działań odpowiadający danemu projektowi badawczemu / artystycznemu
- Wskazać cechy charakterystyczne klasyków współczesnej sceny europejskiej K_U02
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
- Dyskutować i konstruować argumenty w grupie, formułować konstruktywne uwagi wobec innych osób. K_K04
- Rozumieć i odczuwać potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat nowych zjawisk w sztukach performatywnych K_K01
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
aktywny udział w zajęciach (praca w trakcie ćwiczeń)
praca zaliczeniowa
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Alan F. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki, przeł. Adam Chmielewski. Wrocław: Siedmiogród, 1993.
- Paul Feyerabend, "Mit 'nauki' i jego rola w społeczeństwie", przeł. Janusz Jusiak, w: Czy sprzeczność może być racjonalna?, red. Kaziemierz Jodkowski. Lublin: UMCS, 1986: 291-307.
- Adam Grobler, Metodologia nauk. Kraków: Znak, 2008.
- Anetta Undas, Jak przygotować artykuł naukowy i doprowadzić do jego publikacji?
- Immanuel Wallerstein, "Europocentryzm i jego wcielenia. Dylematy nauk społecznych", przeł. Adam Jelonek. Lewą Nogą, nr 15, 2003: 120-136.
Bloki poświęcone współczesnym reżyserom drukowane w „Didaskaliach” (m.in. Philippe Quesne, Milo Rau, Giselle Vienne)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: