Konsultacje logopedyczne III WA/A/KL3-L
Ćwiczenie rozluźniania oraz usprawniania narządów mowy.
Różnicowanie stanów napięcia i rozluźnienia w ciele mających wpływ na mowę.
Utrwalanie poprawnej artykulacji w tekstach prezentowanych z pamięci oraz w mowie spontanicznej.
Różnicowanie fonetycznych środków stylistycznych oraz gatunków wypowiedzi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
K_W06 - Zna budowę anatomiczną i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego. Zna mechanizmy artykulacji głosek. Zna podstawowe zaburzenia mowy. Rozumie przydatność tej wiedzy w mowie scenicznej.
K_U06 - Posługuje się mianownictwem anatomicznym. Słyszy swoją wadę wymowy. Dostrzega różnicę w brzmieniu głosek.
K_U07 - Umie wykonać ćwiczenia usprawniające narządy mowy. Stosuje ćwiczenia rozluźniające. Świadomie wpływa na tempo mowy.
K_K06 - Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zakresie korygowania zaburzeń mowy.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006
2. Derra C., Trening autogenny dla każdego, Warszawa 2005
3. Dukiewicz L., Sawicka I., Fonetyka i fonologia, Kraków 1995
4. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009
5. Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska. Zarys, Warszawa 2001
6. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016
7. Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2007
8. Péninou G., Tixa S., Napięcia mięśniowe. Od diagnostyki do leczenia, Warszawa 2012
9. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011
10. Toczyska B., Do-tkliwa artykulacja: korekcja głosek ć, dź, ś, ź, Gdańsk 2010
11. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001
12. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971