Konsultacje logopedyczne II WA/A/KL2-Z
Omówienie problematyki stylów mowy.
Nauka ćwiczeń rozluźniających ciało i aparat mowy.
Praca nad poprawnym wymawianiem głosek i zbitek spółgłoskowych.
Utrwalanie poprawnej wymowy w tekstach wygłaszanych w zmiennym tempie.
Automatyzowanie poprawnej artykulacji w tekstach prezentowanych z pamięci oraz w mowie spontanicznej.
Ćwiczenie poprawnej wymowy głosek i zbitek spółgłoskowych.
Utrwalanie właściwego brzmienia głosek w tekstach poetyckich, prozie, piosenkach.
Automatyzowanie poprawnej artykulacji w tekstach prezentowanych z pamięci oraz w mowie spontanicznej.
Omówienia zagadnień zróżnicowania regionalnego wymowy.
W cyklu 2021/22-Z:
Omówienie problematyki stylów mowy. Ćwiczenie poprawnej wymowy głosek i zbitek spółgłoskowych. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
K_W03 - Zna funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego. Dostrzega różnice w wymowie głosek poprawnie i niepoprawnie wymawianych. Rozumie przydatność tej wiedzy w mowie scenicznej.
K_U07 - Rozpoznaje stany napięcia i rozluźnienia w obrębie aparatu mowy.
K_U09 - Potrafi zapanować nad tempem mówienia. Kontroluje zmiany położenia artykulatorów.
K_K02 - Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zakresie korygowania zaburzeń mowy.
K_K05 - Ma świadomość wpływu cech psychicznych na mowę. Potrafi wykorzystać wiedzę w kontaktach społecznych.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Becker I. M., Okluzja w praktyce stomatologicznej, red. wyd. pol. G. Śmiech-Słomkowska, Wrocław 2013
2. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005
3. Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1981
4. Dłuska M., Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976
5. Dupas P. H., Dysfunkcja czaszkowo-żuchwowa. Od diagnozy po szynę zgryzową, tł. A. Bańkowska-Afshartchi, Warszawa 2009
6. Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Białystok 2016
7. Język polski. Kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2005
8. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009
9. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016
10. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004
11. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001
12. Skorek E. M., Samogłoski (profilaktyka, diagnoza, korekcja), Kraków 2001
13. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 (i inne pozycje autorki)
14. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001
15. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971
16. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998
W cyklu 2021/22-Z:
1. Becker I. M., Okluzja w praktyce stomatologicznej, red. wyd. pol. G. Śmiech-Słomkowska, Wrocław 2013 |
Uwagi
W cyklu 2021/22-Z:
Po ukończeniu przedmiotu student zna funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego; dostrzega różnice w wymowie głosek poprawnie i niepoprawnie wymawianych; rozumie przydatność tej wiedzy w mowie scenicznej; rozpoznaje stany napięcia i rozluźnienia w obrębie aparatu mowy; |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: