Historia literatury WA/A/HistLit
Zakres omawianych tematów:
Semestr I
1. Starożytne korzenie literatury – epika i liryka.
2. Starożytne korzenie literatury – dramat grecki i rzymski.
3. Średniowieczny obraz świata w literaturze.
4. Narodziny nowoczesnej literatury europejskiej – renesans.
5. Barok – literatura i sztuka totalna.
6. Teatr elżbietański – Szekspir i inni.
7. Złoty Wiek literatury hiszpańskiej.
8. Wielkie stulecie francuskiego klasycyzmu.
9. Narodziny powieści z ducha oświecenia.
10. Narodziny teatru z ducha oświecenia.
11. Północne korzenie romantyzmu – Niemcy i Anglia.
12. Romantyzm francuski i rosyjski.
13. Literatura stulecia nauki – powieść realistyczna i naturalistyczna we Francji i Anglii.
14. Wielka powieść rosyjska XIX wieku.
15. Realizm i naturalizm w teatrze – od Ibsena do Czechowa.
Semestr II
1. Modernistyczna rewolucja w poezji.
2. Modernistyczna rewolucja w powieści.
3. W kręgu modernistycznej fantastyki.
4. Modernistyczne eksperymenty w teatrze.
5. Przemiany modernistycznej powieści w I połowie XX wieku – cz. 1.
6. Przemiany modernistycznej powieści w I połowie XX wieku – cz. 2.
7. Utopie i antyutopie.
8. Modernistyczne gry z literaturą – poezja i proza.
9. Egzystencjalizm w literaturze – proza i dramat.
10. Literatura zza oceanu – Amerykanie i Iberoamerykanie.
11. Teatr absurdu.
12. Czas buntu – beatnicy i inni.
13. Gry i zabawy z literaturą – OuLiPo.
14. Literatura wyczerpania – postmodernizm.
15. Literatura XXI wieku.
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent:
- posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy przez indywidualną pracę i poszukiwania (K_W01, P7S_WG)
W zakresie umiejętności absolwent:
- używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze (K_U01, P7S_UW)
-analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02, P7S_UW)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
-wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (K_K01, P7S_KK)
Kryteria oceniania
Semestr 1 – zaliczenie (Z), semestr 2 – zaliczenie z oceną (Z+O). Pierwszy semestr: zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Zaliczenie roku: test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem dopuszczenia do testu jest uczęszczanie na zajęcia.
Literatura
Wykaz utworów literackich omawianych w trakcie wykładu:
Semestr I
1. Starożytne korzenie literatury – epika i liryka.
Homer, Iliada i Odyseja
Hezjod, Prace i dnie
Wergiliusz, Eneida
Owidiusz, Metamorfozy
Antologia liryki greckiej
Antologia liryki rzymskiej
2. Starożytne korzenie literatury – dramat grecki i rzymski.
Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Seneka, wybrane tragedie
Arystofanes, Plaut, wybrane komedie
3. Średniowieczny obraz świata w literaturze.
Arcydzieła francuskiego średniowiecza (Ch. de Troyes. Maria z Francji, F. Villon)
Dante Alighieri, Boska komedia, Vita nuova
Kwiatki św. Franciszka z Asyżu
J. de Voragine, Złota legenda
4. Narodziny nowoczesnej literatury europejskiej – renesans.
F. Petrarca, Sonety
G. Boccaccio, Dekameron
G. Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka
L. Ariosto, Orland szalony
T. Tasso, Jerozolima wyzwolona
N. Machiavelli, Książę
F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel
M. de Montaigne, Próby
T. Morus, Utopia
5. Barok – literatura i sztuka totalna.
Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia – poezja Johna Donne’a.
Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej
G. Marino, Adon
6. Teatr elżbietański – Szekspir i inni.
Ch. Marlowe, Tragiczne dzieje doktora Fausta
W. Szekspir, wybrane dramaty, Sonety
7. Złoty wiek literatury hiszpańskiej.
M. de Cervantes, Don Kichote
Lope de Vega, Owcze źródło
P. Calderón de la Barca, Życie jest snem
8. Wielkie stulecie francuskiego klasycyzmu.
P. Corneille, Cyd
Molier, Don Juan, Mizantrop, Mieszczanin szlachcicem, Chory z urojenia
J. Racine, Fedra
9. Narodziny powieści z ducha oświecenia.
J. Swift, Podróże Guliwera
D. Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, Dziennik roku zarazy
L. Sterne, Życie i myśli imć Pana Tristrama Shandy, Podroż sentymentalna
Wolter, Zadig, Mikromegas
D. Diderot, Kuzynek mistrza Rameau, Kubuś Fatalista i jego pan
J.-J. Rousseau, Nowa Heloiza
D. A. F. de Sade, Justyna czyli niedole cnoty
J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie
10. Narodziny teatru z ducha oświecenia.
Wolter, Zaira, Syn marnotrawny, Sierota chiński, Tankred
D. Diderot, Syn naturalny, Rozmowy o „Synu naturalnym”, Ojciec rodziny, Paradoks o aktorze
J.-J. Rousseau, List do D’Alemberta o widowiskach
11. Północne korzenie romantyzmu – Niemcy i Anglia.
J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, Faust
F. Schiller, Zbójcy
W. Blake, Zaślubiny nieba i piekła
J.G. Byron, Giaur, Kain, Manfred
W. Wordsworth, Poezje
S. T. Coleridge, Poezje
P. Shelley, Poezje
J. Keats, Poezje
T. Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty
E. A. Poe, Opowiadania
E.T.A. Hoffman, Diable eliksiry, Opowiadania
12. Romantyzm francuski i rosyjski.
W. Hugo, Hernani, Ruy Blas, Nędznicy, Człowiek śmiechu
A. Musset, Spowiedź dziecięcia wieku
Th. Gautier, przedmowa do Panny de Maupin
A.Puszkin, Eugeniusz Oniegin
M. Lermontow, Bohater naszych czasów
N. Gogol, Ożenek, Rewizor, Martwe dusze
13. Literatura stulecia nauki – powieść realistyczna i naturalistyczna we Francji i w Anglii.
H. Balzac, Komedia ludzka
Stendhal, Czerwone i czarne, Pamiętnik egotysty
G. Flaubert, Pani Bovary, Salambo, Szkoła uczuć
E. Zola, W matni, Germinal, Bestia ludzka
G. de Maupassant, Opowiadania
J. Austen, Duma i uprzedzenie
E. Brontë, Wichrowe wzgórza
Ch. Brontë, Dziwne losy Jane Eyre
Ch. Dickens, Klub Pickwicka
14. Wielka powieść rosyjska XIX wieku.
F. Dostojewski, Idiota, Biesy, Bracia Karamazow
L. Tołstoj, Wojna i pokój, Anna Karenina
I. Turgieniew, Ojcowie i dzieci
15. Realizm i naturalizm w teatrze – od Ibsena do Czechowa.
H. Ibsen, Nora albo Dom lalki, Dzika kaczka, Wróg ludu
A. Strindberg, Panna Julia, Do Damaszku, Sonata widm
A. Czechow, Mewa, Wujaszek Wania, Trzy siostry, Wiśniowy sad
Semestr II
1. Modernistyczna rewolucja w poezji.
Baudelaire, Verlaine, Rimbaud – wybrane wiersze
R. M. Rilke, Elegie Duinejskie
T. S. Eliot, Ziemia jałowa, Mord w katedrze
2. Modernistyczna rewolucja w powieści.
J.-K. Huysmans, Na wspak
O. Wilde, Portret Doriana Graya
K. Hamsun , Głód
3. W kręgu modernistycznej fantastyki.
R. L. Stevenson, Doktor Jekyll i Pan Hyde
M. Rhodes James, Opowieści starego antykwariusza
G. Meyrink, Golem, Opowiadania.
A. Kubin, Po tamtej stronie
S. Grabiński, Nowele
4. Modernistyczne eksperymenty w teatrze.
A. Strindberg, wybrane dramaty
M. Maeterlinck, Pelleas i Melisanda
A. Jarry, Ubu Król
5. Przemiany modernistycznej powieści w I połowie XX wieku – cz. I.
M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu
T. Mann, Czarodziejska góra, Doktor Faustus
V. Woolf, Pani Dalloway
6. Przemiany modernistycznej powieści w I połowie XX wieku – cz. II.
J. Conrad, Lord Jim
R. Musil, Niepokoje wychowanka Törlessa, Człowiek bez właściwości
H. Hesse, Wilk stepowy
M. Bułhakow, Biała gwardia, Mistrz i Małgorzata, Życie pana Moliera
7. Utopie i antyutopie.
H. G. Wells, Wehikuł czasu, Wojna światów, Ludzie jak bogowie
A. Huxley, Nowy, wspaniały świat
W. Golding, Władca much
G. Orwell, Folwark zwierzęcy, Rok 1984
8. Modernistyczne gry z literaturą – poezja i proza.
F. T. Marinetti, Poezje
W. Majakowski, Poezje
T. Tzara, Poezje
G. Trakl, Poezje
J. Joyce, Ulisses
F. Kafka, Przemiana, Proces
M. Lowry, Pod wulkanem
9. Egzystencjalizm w literaturze – proza i dramat.
J.-P. Sartre, Przy drzwiach zamkniętych
A. Camus, Obcy, Dżuma, Kaligula
10. Literatura zza oceanu – Amerykanie i Iberoamerykanie.
F. S. Fitzgerald, Wielki Gatsby
W. Faulkner, Wściekłość i wrzask
E. Hemingway, Komu bije dzwon
J. Steinbeck, Myszy i ludzie
J. L. Borges, Powszechna historia nikczemności, Fikcje
G. Garcia Marquez, Sto lat samotności
M. Vargas Llosa, Rozmowa w Katedrze
J. Cortazar, Gra w klasy, Opowiadania
11. Teatr absurdu.
S. Beckett, Czekając na Godota, Końcówka.
E. Ionesco, Łysa śpiewaczka, Lekcja, Krzesła.
12. Czas buntu – beatnicy i inni.
J. Genet, Zakochany jeniec, Pokojówki
A. Ginsberg, Skowyt
J. Kerouac, W drodze
W. S. Burroughs, Ćpun
13. Gry i zabawy z literaturą – OuLiPo.
R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne, Sto tysięcy miliardów wierszy
G. Perec, O sztuce oraz sposobach usidlenia kierownika działu w celu upomnienia się o podwyżkę, Życie instrukcja obsługi
I. Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny
14. Literatura wyczerpania – postmodernizm.
J. Barth, Bakunowy faktor, Literatura wyczerpania
V. Nabokov, Lolita
M. Kundera, Żart, Śmieszne miłości, Nieznośna lekkość bytu
T. Bernhard, Kalkwerk, Przegrany, Wycinka, Dawni mistrzowie
U. Eco, Imię róży, Wahadło Foucaulta, Cmentarz w Pradze
15. Literatura XXI wieku.
W. G. Sebald, Wyjechali Pierścienie Saturna, Austerlitz
J. Barnes, Poczucie kresu, Papuga Flauberta, Jedyna historia
E. Jelinek, Pianistka, Pożądanie
M. Houellebecq, Cząstki elementarne, Mapa i terytorium, Uległość, Serotonina
O. Tokarczuk, Prawiek i inne czasy, Bieguni, Prowadź swój pług przez kości umarłych, Księgi Jakubowe
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: