Historia filozofii WA/A/Hfiloz-Z
Program nauczania ma na celu przekazanie słuchaczom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii filozoficznych, na których ufundowana jest kultura Zachodu.
Semestr zimowy:
1. Początki filozofii Zachodu, presokratycy:
⁃ Tales i początki jońskiej filozofii przyrody
⁃ Heraklit
⁃ Ksenofanes i Eleaci (Parmenides, Melissos, Zenon)
⁃ Atomiści (Leukippos i Demokryt)
2. Sofiści i Sokrates
3. Platon
4. Arystoteles
5. Filozofia hellenistyczna:
⁃ Cynicy
⁃ Sceptycy
⁃ Epikurejczycy
⁃ Stoicy
6. Św. Augustyn
7. Św. Tomasz
8. Renesans
⁃ Machiavelli
⁃ Francis Bacon
⁃ Erazm z Rotterdamu
9. Thomas Hobbes i Jean Jacques Rousseau
10. Renée Descartes
11. David Hume
12. Immanuel Kant
Semestr letni:
13. Transcendentalna filozofia niemiecka
⁃ Gottlob Fichte
⁃ F. W. J. Schelling
14. G. W. F. Hegel
15. Artur Schopenhauer
16. Karl Marks
17. Søren Kierkegaard
18. Friedrich Nietzsche
19. Henri Bergson
20. Psychoanaliza: Siegmund Freud
21. Egzystencjalizm
⁃ Karl Jaspers
⁃ Jean Paul Sartre
22. Fenomenologia
⁃ Edmund Husserl
⁃ Roman Ingarden
23. Filozofia dialogu: Emmanuel Lévinas
24. Hermeneutyka
⁃ Martin Heidegger
⁃ Hans-Georg Gadamer
⁃ Paul Ricoeur
⁃ Luigi Pareyson
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna najważniejsze nurty i kierunki filozoficzne, wybrane teorie, wchodzące w zakres filozofii Zachodu od jej narodzin do czasów współczesnych oraz nazwiska czołowych myślicieli KW 02 KW 04
- potrafi wykorzystać klasyczne teorie filozoficzne do analizowania zjawisk współczesnych KW 04
- swobodnie porusza się wśród najważniejszych dzieł z prezentowanej dziedziny KW04
Umiejętności:
- student jest w stanie analizować teksty filozoficzne KU 08
- sprawnie porusza się w obrębie prezentowanej dziedziny oraz posługiwać
się najważniejszymi pojęciami z jej zakresu KU 08
- potrafi samodzielnie prowadzić poszukiwania bibliograficzne i systematyzować posiadane informacje KU 08
- potrafi studiować teksty o wysokim poziomie złożoności KU 08
Kompetencje:
- po zakończeniu kursu student powinien odnosić nabytą wiedzę do życia, posiadać nowe kryteria i umiejętność krytycznego podchodzenia do rzeczywistości KK 06. KK10
- powinien być otwarty na nowe idee.KK 06
Kryteria oceniania
Konwersatorium (dyskusja dydaktyczna, dialog dydaktyczny) – zajęcia grupowe z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące budowaniu i rozwijaniu wiedzy studentów w dziedzinie historii filozofii.
Egzamin ustny - 70%
Referat - 15%
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15%
Literatura
1. Podstawowa:
• K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii
• L. Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie?
• „Filozofia starożytna”, antologia pod red. J. Legowicza
• B. Russell, Dzieje filozofii Zachodu
• W. Tatarkiewicz, Historia filozofii
• C. Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia
2. Uzupełniająca:
• Arystoteles, Etyka Nikomachejska
• Św. Augustyn, O państwie bożym
• H. Bergson, Dwie drogi moralności i religii
• R. Descartes, Rozprawa o metodzie
• Epikur, List do Menoikeusa, (w:) Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów
• S. Freud, Wykłady ze wstępu do psychoanalizy
• H.-G. Gadamer, Aktualność piękna. Gra, symbol, święto
• G. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów
• M. Heidegger, Drogi lasu
• T. Hobbes, Lewiatan
• D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego
• E. Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii
• I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności
• S. Kierkegaard, Pojęcie lęku
• N. Klein, No logo
• K. Marks, Rękopisy społeczno – ekonomiczne
• F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra
• Platon, Państwo
• Platon, Fedon
• J. J. Rousseau, Umowa społeczna
• J.-P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem
• A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie