Historia teatru powszechnego II WA/A/HTPow2-R2-Z
Semestr 3
1. Teatr IX wieku. Od Romantyzmu po Naturalizm. Przestrzeń słowa a przestrzeń teatru.
2. Wielka Reforma w perspektywie dramaturgii i inscenizacji.
3. Przełom modernistyczny i jego konsekwencje dla teatru międzywojnia.
Efekty kształcenia
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury
[K_W07, K_W08] SAD W02
Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych
gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09]
Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je
zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02].
Kryteria oceniania
Wykład z ćwiczeniami
Praca z tekstem i dyskusja. Referaty.
Analiza przedstawień, wystaw plastycznych.
Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny:
Udział w dyskusji, referaty, pisemne prace, egzamin.
Semestr 3 - zaliczenie z oceną (Z+O)
Udział w dyskusji
Literatura
Podstawowa:
M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980.
J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999.
M. Kocur – „Źródła teatru”, Wrocław 2013.
D. Wiles – „Krótka historia przestrzeni teatralnej”, Warszawa 2012.
M. A. Allevy – Viala „ Inscenizacja romantyczna we Francji”
H. Salmi - "Europa XIX wieku. Historia kulturowa" Kraków 2010
Red W. Dudzik - "Paradoksy maski - antologia", PWN 2018
J.L. Styan - "Współczesny dramat", Wrocław 1995
D. Bablet - "Rewolucje sceniczne XX wieku", Warszawa 1980
P. Pavis - "Współczesna inscenizacja" Warszawa 2011
H-Th. Leman - "Teatr postdramatyczny" Kraków 2009
R. Schechner - "Preformatyka" rozdz. II i IV Wrocław 2016
Teksty dramatów wybrane do analizy.
Uzupełniająca:
W. B. Worthen – „Dramat między literaturą a przedstawieniem”, Kraków 2013.
K. Pleśniarowicz – „Przestrzenie deziluzji”, Kraków 1996.
„Amalgamaty sztuki” red. J. Limon A. Żukowska, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
J. Limon „Brzmienia czasu”, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
A. Campagnion, „Demon teorii: literatura a zdrowy rozsądek” , wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
E.Rozik – „Korzenie teatru”, Warszawa 2011.
U. Eco - "Na ramionach olbrzymów", Noir Sur Blanc 2019
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: