Historia teatru powszechnego II WA/A/HTPow2-R2-L
Semestr 3 i 4
1.Przełom naturalistyczny. Antoine. MChatT i Stanisławski.
2.Dramaturgia przełomu: Ibsen, Strindberg, Czechow, Maeterlinck
3.Wielka Reforma w Europie: teoria i praktyka. Craig, Appia, Reinhardt, Piscator, Copeau, Meyerhold, Wachtangow, Tairow, Artaud.
4. Dramaturgia dwudziestolecia międzywojennego: Pirandello, Shaw, Brecht, Giraudoux, O'Neill, Wilder, Majakowski, Claudel.
5. Egzystencjalizm w teatrze: Sartre, Camus.
6. Dramat poetycki: Eliot, Fry.
7. Teatr absurdu: Beckett, Ionesco, Genet, Durrenmatt, Frisch, Pinter, Havel.
8. Młodzi gniewni w Anglii: Osborne, Wesker, Whiting.
10. Wybrane sylwetki najwybitniejszy reżyserów II połowy XX wieku: Vilar, Barrault, Brook, Stein, Strehler, Lubimow, Bergman, Nekrosius.
11. Dramat amerykański: Williams, Miller, Albee.
12. Tzw. druga reforma teatru. Teatry kontrkulturowe i alternatywne.
13.Zjawiska parateatralne: happening, performance.
14 Postmodernizm w teatrze. Wilson, Muller, Pina Bausch.
15. Nowe zjawiska w teatrze i dramacie: niemieccy i angielscy brutaliści. Ostermeier, Castorf, Schlingensief, Marthaler,
16. Przełom postdramatyczny.
Efekty kształcenia
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury
[K_W07, K_W08].
Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych
gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09]
Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je
zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02].
Kryteria oceniania
Wykład+konwersatorium
Praca z tekstem i dyskusja.
Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny:
Udział w dyskusji, pisemne prace, egzamin.
Semestr 4 – egzamin (E)
Literatura
Podstawowa:
M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980.
J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999.
O. Aslan, "Aktor XX wieku".
K. Braun, "Wielka reforma teatru", Wrocław 1984.
K. Braun, "Druga reforma teatru, Wrocław 1982.
J.L. Styan - "Współczesny dramat", Wrocław 1995
D. Bablet - "Rewolucje sceniczne XX wieku", Warszawa 1980
P. Pavis - "Współczesna inscenizacja" Warszawa 2011
H-Th. Leman - "Teatr postdramatyczny" Kraków 2009
Teksty dramatów wybrane do analizy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: