Historia teatru powszechnego I WA/A/HTPow1-L
Semestr 2
3. Teatr Renesansu. Gatunki literackie, formy teatralne. Kategorie: sakralny, narodowy, elitarny, powszechny, ludowy.
Komedia dell’ arte jako wyzwanie dla aktora. Przełom elżbietański.
4. Teatr Baroku. Fenomen Hiszpanii – Siglo de Oro. Głosy i glosy francuskiego klasycyzmu. Tragizm – komizm: kategorie i warianty.
5. Teatr XVIII wieku. Sentymentalizm, dydaktyzm, historyzm. Wolność i gorset światopoglądu. Postulat konwencji, wybór stylizacji. Słowo dramatu, słowo libretta a mowa teatru. Status narodowych scen. „ Paradoks o aktorze” z perspektywy praktyk teatralnych.
Efekty kształcenia
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury [K_W07, K_W08].
Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09]
Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02].
Kryteria oceniania
Wykład z ćwiczeniami
Praca z tekstem i dyskusja. Referaty.
Analiza przedstawień, wystaw plastycznych.
Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny:
Udział w dyskusji, referaty, pisemne prace, egzamin.
Semestr 2 – egzamin (E)
Referaty i pisemne prace z wybranych tematów, egzamin
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:
Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela) - 60
Liczba punktów ECTS (wynikająca z godzin kontaktowych z nauczycielem) 1,5
Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta, wspólne oglądanie spektakli, wystaw plastycznych ) - 30
Liczba punktów ECTS (wynikająca z godzin pracy własnej studenta) - 0,5
Łączna liczba godzin kontaktowych i nie kontaktowych 90
Łączna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Podstawowa:
M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980.
J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999.
M. Kocur – „Źródła teatru”, Wrocław 2013.
D. Wiles – „Krótka historia przestrzeni teatralnej”, Warszawa 2012.
E.Rozik – „Korzenie teatru”, Warszawa 2011.
J. de Romilly – „Tragedia grecka”, Warszawa 1994.
C. Mic – „Komedia dell’ arte”, Wrocław 1961
Teksty dramatów wybrane do analizy.
Uzupełniająca:
W. B. Worthen – „Dramat między literaturą a przedstawieniem”, Kraków 2013.
K. Pleśniarowicz – „Przestrzenie deziluzji”, Kraków 1996.
„Amalgamaty sztuki” red. J. Limon A. Żukowska, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
J. Limon „Brzmienia czasu”, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
A. Campagnion, „Demon teorii: literatura a zdrowy rozsądek” , wyd. Słowo/Obraz/Terytoria
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: