Historia filmu WA/A/HFilm-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Nowa Fala i nowe fale
2. Akira Kurosawa i film japoński
3. Kino autorskie
4. Mistrzowie kina włoskiego
5. Mistrzowie kina polskiego
6. Aktorstwo Metody
7. Film zakulisowy
8. Postmodernizm
9. Slow cinema
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu kursu powinien:
Wiedza:
Student po zakończeniu kursu:
K_W07 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie;
K_W08 posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej; orientuje się w
aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców filmu.
Umiejętności:
Student po zakończeniu kursu:
K_U08 samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych;
K_U09 tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym.
Kompetencje społeczne:
Student po zakończeniu kursu:
K_K10 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu. Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć.
Literatura
FILMY
1. Tron we krwi (Akira Kurosawa, 1957)
2. Cleo od piątej do siódmej (Agnes Varda, 1962)
3. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
4. Śmierć w Wenecji (Luchino Visconti, 1971)
5. Wniebowzięci (Andrzej Kondratiuk, 1973)
6. Premiera (John Cassavetes, 1977)
7. Wściekły byk (Martin Scorsese, 1980)
8. Przypadek (Krzysztof Kieślowski, 1981)
9. Romeo + Juliet (Baz Luhrmann, 1996)
PODRĘCZNIKI
Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska:
t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej;
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Kamila Kołacz, Aktorzy psychologiczni. Trzy interpretacje Systemu, „Ekrany” 2016, nr 3-4;