Historia filmu WA/A/HFilm-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wprowadzenie / Narodziny kina
2. Sztuka aktorska kina niemego
3. Burleska filmowa
4. Dwie rewolucje
5. Zaginione lata 30.
6. Gwiazda filmowa
7. Film noir
8. Neorealizm włoski
9. Autorstwo w Hollywood: Orson Welles
10. Aktorstwo Metody
11. Szkoła polska
12. Nowa Fala i nowe fale
13. Czeski film
14. Mistrzowie kina włoskiego
15. Mistrzowie kina polskiego
16. Ingmar Bergman
17. Hiszpanie
18. Kino brytyjskie
19. Akira Kurosawa i film japoński
20. Slow cinema
21. Nowy film amerykański
22. Film zakulisowy
23. Kino moralnego niepokoju
24. Postmodernizm
25. Film animowany
26. Film dokumentalny
27. Epoka seriali
28. Cringe i guilty pleasure
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu kursu powinien:
Wiedza- znać najważniejsze nurty w historii filmu polskiego i światowego
- znać najważniejszych przedstawicieli kina polskiego i światowego oraz ich dorobek twórczy.
Umiejętności - analizować dzieło filmowe pod kątem specyfiki stylu reżyserskiego twórcy i gry aktorskiej
- wpisać twórczość danego reżysera i aktora w szerszy kontekst historii kina.
Kompetencje personalne i społeczne: - bez problemu poruszać się w specyfice środowiska filmowego
- uczestniczyć w życiu filmowym.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do egzaminu. Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć.
Literatura
FILMY
1. Brzdąc (Charles Chaplin, 1919)
2. Ich noce (Frank Capra, 1934)
3. Obywatel Kane (Orson Welles, 1941)
4. Bulwar Zachodzącego Słońca (Billy Wilder, 1950)
5. La strada (Federico Fellini, 1954)
6. Tron we krwi (Akira Kurosawa, 1957)
7. Popiół i diament (Andrzej Wajda, 1958)
8. Skłóceni z życiem (John Huston, 1961)
9. Cleo od piątej do siódmej (Agnes Varda, 1962)
10. Miłość blondynki (Milos Forman, 1965)
11. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
12. Keas (Ken Loach, 1969)
13. Śmierć w Wenecji (Luchino Visconti, 1971)
14. Trzeba zabić tę miłość (Janusz Morgenstern, 1972)
15. Wniebowzięci (Andrzej Kondratiuk, 1973)
16. Widmo wolności (Luis Buñuel, 1974)
17. Taksówkarz (Martin Scorsese, 1976)
18. Premiera (John Cassavetes, 1977)
19. Aktorzy prowincjonalni (Agnieszka Holland, 1978)
20. Romeo + Juliet (Baz Luhrmann, 1996)
PODRĘCZNIKI
Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska:
t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej;
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Roland Barthes, Twarz Grety Garbo, [w:] tegoż, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Aletheia, Warszawa 2008;
Zbigniew Pitera, Dzieje gwiazdy, WAiF, Warszawa 1976 (fragment);
Paul Schrader, Uwagi o filmie noir, przeł. K. Bobowski, „Studia Filmoznawcze”, nr 31;
Rafał Syska, Filmowy modernizm, „Kwartalnik Filmowy”, nr 67-68;
Grzegorz Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu „Obywatel Kane”, Studio Filmowe N, Łódź 1993 (fragment);
Kamila Kołacz, Aktorzy psychologiczni. Trzy interpretacje Systemu, „Ekrany” 2016, nr 3-4;
Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998 nr 23;
Barbara Szczekała, Kochamy już tylko seriale, „Ekrany” 2015, nr 6.