Elementarne zadania aktorskie WA/A/EZA
Celem przedmiotu jest wywołanie w początkowym okresie nauki takiego stanu dyspozycji psychofizycznych studenta, który umożliwi mu dalsze ,udane uczenie się zawodu. Pierwsze kontakty pedagoga ze studentem aktorstwa powinny zawierać w sobie wiele elementów nauczanie sokratejskiego. Sokrates Ateńczyk, mistrz oddziaływania dialogicznego, swoją pracę z uczniami sprowadzał do dwóch , wyraźnie zaznaczonych etapów . Zaczynał od etapu elenktycznego, burzącego i oczyszczającego umysł ucznia ,by przejść z kolei do etapu maieutycznego, polegającego na wydobywaniu z oczyszczonego umysłu treści sensownych już i wartościowych .Jakoś podobnie przebiegać powinien początkowy okres pracy ze studentami aktorstwa. Musimy podobnie jak u Sokratesa – dążyć do „oczyszczenia” konstrukcji fizycznej i umysłowej ucznia z całego balastu nawyków, stereotypów, , klisz , i przyzwyczajeń , z jakimi zjawił się w szkole. Należy w związku z tym , co bywa zadaniem bolesnym, zburzyć utrwalone i w pewien sposób „zafiksowane” już w dotychczasowym życiu formy myślenia i działania prywatnego- po to , by uruchomić najbardziej pierwotny potencjał duszy i ciała. Student w wyniku pracy prowadzonej w tym etapie winien znaleźć się możliwie blisko „stanu zerowego”, winien osiągnąć stan zbliżony do „nagości” psychofizycznej, do naturalności nie pokrytej społecznymi bądź kulturowymi maskami. Ćwiczenia, zabawy , etiudy , małe zadania sceniczne , proste formy dialogowe mają na celu wydobywanie z ucznia jego wrodzonych , niesfałszowanych dyspozycji psychofizycznych. Sztuki aktorskiej nie sposób przekazać „z zewnątrz” , nie można „wyposażyć w nią”, nauczyć jej kogoś kto nie dysponuje własnym bogactwem , energią oczekującą na ukierunkowanie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Umie rozpoznać i realizować poszczególne etapy nauki elementarnych zadań aktorskich K_W04 ... ()
2.Rozumie co to jest proste zadanie sceniczne. Potrafi aktywnie uczestniczyć w procesie twórczym K_w02
3.Umie prawidłowo realizować wybrane sceny.Mnie w stopniu dostatecznym posługiwać się ciałem ,głosem i wymową . Potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym zadaniem.Umie na poziomie podstawowym posługiwać się prostym dialogiem. K_W06
4. Posiada niezbędną wiedzę z zakresu elementarnych zadań aktorskich.Potrafi zdobyte umiejetności zastosować w praktyce. K_W09
..()
Umiejętności:
1.Umie samodzielnie opracować wstępne założenia wybranej sceny. K_W05 ... ()
2.Potrafi prawidłowo operować emocjami nadając prawdziwy, ludzki wymiar swojej prezentacji. K_WU1
3.Potrafi wzbudzić w sobie i kolegach poczucie grupowości i wspólnej pracy. K_WU5.
4. Umie dokonać prawidłowej oceny i analizy postawionego zadania w celu skonstruowania własnej koncepcji opracowanej sceny. K_U02
5. Umie odpowiednio posługiwać się własnym ciałem i głosem. Potrafi wykorzystać nabyte umiejętności z zakresu ruchu, gestu, emisji, głosu, wymowy w celu udoskonalenia opracowywanej sceny.K_U07
6. Potrafi swobodnie improwizować w różnych wariantach na zadany temat.K_U13
Kompetencje:
1. Wie jaką wartością jest indywidualność w zespole. Umie ją zachować przy jednoczesnym oddaniu się pracy zespołowej K_K05
2.Jest chętny do współpracy z pedagogiem,dokonuje korekt i poprawek na podstawie sugestii i uwag nauczyciela. K_K04
3.W pracy zespołowej stosuje zasadę dialogu z partnerami w procesie realizowania wspólnego zadania scenicznego.,Zachowuje przy tym indywidualny charakter nie tracąc cech swojej osobowości. Postępuje z zasadami etyki i koleżeństwa. K_K03
4. Jest zdeterminowany na zdobycie wiedzy i umiejętności aktorskich. Posiada świadomość celu kształcenia. Jest otwarty na współczesne dokonania w dziedzinie sztuki aktorskiej i teatru. K_K01
Kryteria oceniania
Próby-zajęcia moderowane przez pedagoga. Czynne i bierne uczestnictwo w pracy nad wybrana sceną . Inspirowanie , stymulowanie indywidualnego procesu twórczego studentów. Wyrażne , jednoznaczne sprecyzowanie celu działań twórczych. Nieustanna korekta i ocena postępów studentów w czasie zajęć. Warunkiem zaliczenia jest ocena CAŁEGO procesu pracy zakończonego egzaminem z przedmiotu. Nr efektu W01, U02, U04, k05, k06, K07.
Praktyki zawodowe
Warsztaty , projekty poza szkolne.
Literatura
Literatura podst
Stanisławski. K.: „Praca aktora nad sobą”,PIW 1954
Stephen Book ; „Podręcznik dla aktorów” Wydawnictwo Wojciech Marzec 2016
Czechow M.: „O technice aktora”, Wyd.Arche 2000
Barba E.: „Technika gry aktorskiej jako samopenetracja i odrzucenie naturalizmu” . Reformer nr.8/2014
Siedlecki A.: „Sekrety techniki aktorskiej”. Wyd. Fosze 2007
Jack Garfein: „Żyć i Grać”.Szkoła Filmowa w Łodzi
Literatura uzupełniająca
Łomnicki T.: „Spotkania teatralne”, Warszawa 1984 f
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: