Ciało w ruchu WA/A/CwR-Z
Semestr 1
Tematem zajęć przedmiotu „Ciało w ruchu” dla pierwszego roku kierunku Aktorstwo będzie ogólne wprowadzenie do pracy „aktora z ciałem” i pracy „aktora ciałem. W trakcie systematycznych ćwiczeń zespołowych rozpracowywana będzie koordynacja ruchowa, świadomość podstawowych mechanizmów rządzących ciałem aktora na scenie oraz świadome wykorzystywanie rytmu, dynamiki i artykulacji ciała. Rozpracowywane będą takie zagadnienia jak: centrum ciała, balans, ciężar, wielokierunkowość ruchu. W trakcie treningu rozpoznawane bedą i indywidualne możliwości motoryczne studentów i proponowane im będą zestawy ćwiczeń stymulujących przekraczanie zaobserwowanych limitów. Praca odbywać się będzie w trakcie poszczególnych etapów cyklicznie powtarzanych i dopełnianych zbieranym przez studentów doświadczeniem:
- praca nad szeroko rozumianym wzmocnieniem aparatu ruchu,
ogólne rozpracowanie motorycznych aspektów ciała,
analiza ruchu i rozpoznawanie ekonomi pracy z ciałem i ciałem,
- wprowadzenie do ciała w ruchu / sekwencje taneczne / improwizacje ruchowe
Semestr 2
W trakcie semestru drugiego kontynuowana będzie nad zagadnieniami rozpoznanymi w pierwszym etapie pracy nad poszerzaniem umiejętności aktora w panowaniu i operowaniu ciałem na scenie oraz w samym procesie twórczym (indywidualnym i grupowym) podczas pracy nad spektaklem:
- realizacja skodyfikowanych struktur tanecznych,
- interpretacja sekwencji ruchowych i tanecznych,
- zespołowość w realizacji partytur ruchowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
(K_W06)
- rozpoznanie i wprowadzenie w indywidualny rozwój współczesnych metod pracy z ciałem w przestrzeni sztuk performatywnych,
(K_W08 K_W11)
- rozpoznanie koordynacji ruchu i oddychania,
- rozpoznanie podstawowych zasad motorycznych ciała,
- ekonomia pracy z ciałem,
- swobodne operowanie aparatem ruchu w działaniu aktorskim i tanecznym,
- umiejetność analizy ruchu i świadome jej wykorzystanie w kreowaniu postaci scenicznej.
Umiejętności:
(K_U06)
- umiejętność realizacja etiudy ruchowej / tanecznej łączącej improwizację i skodyfikowaną partyturę w ramach określonego tematu oraz w relacji z muzyka,
(K_U07)
- rozpoznanie koordynacji ruchu i oddychania,
- rozpoznanie podstawowych zasad motorycznych ciała,
- ekonomia pracy z ciałem,
(K_U03)
- łączenie doświadczeń literacki, muzycznych i wizualnych w tworzeniu partytury ruchowej.
Kompetencje:
(K_K05)
- przygotowanie do analitycznego myślenia w podejmowaniu decyzji scenicznych oraz rozwój predyspozycji do otwartej dyskusji dotyczącej wyboru środków ekspresji w pracy zespołowej,
- rozpoznanie limitów i ograniczeń własnego ciała i akceptacja oraz dialog z ograniczeniami współpartnerów działań scenicznych
- wdrożenie studentów w rytm samodzielnego treningu poprzedzającego pracę nad rolą i w zespołową pracę nad wydarzeniem scenicznym,
(K_K03)
- otwartość na improwizację ruchową, jako środek do odkrywania nowych form wyrazu w działaniu scenicznym
- wdrożenie metod relaksujących i rozluźniających ułatwiających relacje w pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Praca skoncentrowana na trzech podstawowych elementach: analiza ruchu, rozpoznanie i rozwój motoryki i dynamiki ciała oraz realizacja struktur tanecznych zarówno skodyfikowanych jak i improwizowanych, służyć ma poszerzaniu wyobraźni ruchowej, aktorskiej oraz tanecznej studentów, wzbogaceniu środków wyrazu wypowiedzi scenicznej i przygotowaniu do samodzielnej pacy w kolejnych etapach edukacyjnych. Ćwiczenia w grupie przyczynić się mają do przygotowania studentów do pracy zespołowej opartej na obserwacji, dialogu i współpracy przy wzbogacaniu kwalifikacji zawodowych. Ćwiczenia zespołowe przygotowują studentów do zrozumienia współzależności „ciała kreującego” i „”ciała oglądanego”. Praca oparta jest na cyklicznie powtarzającym się i za każdym razem wzbogacanym o dodatkowe informacje i rozpoznania zbiorze ćwiczeń motorycznych służących:
rozpoznaniu mechanizmów aparatu ruchu,
przygotowaniu ciała aktora do świadomej artykulacji w kompozycji ruchowej,
działaniom zespołowym i indywidualnym stymulującym kreatywność studentów.
Kryteria oceny:
- Ocena stopnia zaangażowania w realizację programu na podstawie uczestnictwa w zajęciach - 60%
- Ocena poziomu wiedzy i umiejętności na podstawie subiektywnych opinii prowadzącego 25%
- Ocena wartości artystycznej sekwencji ruchowych i tanecznych w trakcie finalnego pokazu 15%
Uwagi
W cyklu 2020/21-Z:
Realizacja programu nauczania zależna jest od grupowej dynamiki w absorbowaniu wiedzy i umiejętności. Modyfikacje edukacyjne zależne są od indywidualnych i grupowych postępów w rozumieniu pracy z ciałem i pracy ciałem. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: