Shadow Laboratory WSL/RTL/LC-L
The main theme will be shadow. Part of the classes will be conducted in the form of lectures, which will introduce the diversity of shadow techniques and forms, and will relate to other related fields of science and art.
The structure of the classes will be experimental:
• it will enable the shaping of imagination,
• provoke creative situations,
• encourage participants to seek creative solutions within the proposed techniques,
• teach how to use shadow on multiple levels.
The activities will be inspired by:
• literary texts,
• visual arts,
• music,
• achievements of traditional and contemporary shadow theater.
Students will:
• acquire practical skills in expressing traditional and contemporary shadow theater,
• learn the principles of construction and use of forms, lamps, and shadow screens,
• based on proposed themes, create storyboards,
• design and create forms and shadow screens,
• result in closed scenic events.
Under special circumstances, part of the program may be conducted online.
Term 2023/24-L:
None |
Course coordinators
Learning outcomes
In terms of knowledge (W):
R_W06
R_W07
R_W09
R-W010
In terms of skills (U):
R_U01
R_U02
R_U03
R_U05
R_U06
R_U09
R_U010
In terms of social competence (K):
R_K01
R_K02
R_K03
R-K04
R_K05
Assessment criteria
Credit without a mark (non-graded assessment)
Method of verification:
• Assessment of attendance and preparation for classes,
• Evaluation of tasks performed during classes set by the instructor,
• Evaluation of the results of work,
• Passing individual didactic stages related to understanding the specifics of shadow theatre,
• Preparation of a passing etude.
Bibliography
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005
2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003
3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013,
5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972
6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987
7. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997
8. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001
9. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008
10. Magdalena Kiszko - Dojlidko, Od tradycji do współczesności - teatr cieni i jego możliwości ekspresji w oparciu o pracę nad rolą w spektaklu "Romans Perlimplina i Belisy", Akademia Tetralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białystok 2014, dostępność: Biblioteka ATB
Term 2023/24-L:
None |