(in Polish) Historia scenografii WOT/L/HistScen
1. Optical experiments in the 19th century: Wagner's Opera in Bayreuth.
2. Gordon Craig at the Modern Stage Painting Exhibition at Zachęta, 1913.
3. "Scène transformable": Appia and Zorka Wollny in Hellerau
4. From Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik (1924) to The Art of This Century (1942): Frederick Kiesler and Peggy Guggenheim.
5. Argand lamps: History and role of light on stage.
6. Peter Brook i Site Specific Theatre.
7. Robert Wilson i Landscape Theatre.
8. Societas Raffaello Sanzio.
9. Polish stage design after 1989: New audience.
10. Polish stage design after 1989: New spaces.
11. Death in old decorations. Theater of the Strzepka / Demirski
12. Camp on stage: Cezary Tomaszewski.
13. Feminist aesthetics?
14. Discussion with contemporary stage designer.
15. Discussing term papers.
Term 2020/21-L:
1-2. Make it non-exhibit: Change of setting. Polish theatrical and social set design of the 20th and 21st centuries, Zachęta - National Gallery of Art, 2019/2020; Paris Quadrennial and contemporary set design exhibitions around the world; Archeology of stage design by Małgorzata Szczęśniak, Nowy Teatr, Warsaw, 2013; Methodology of contemporary research on the history of scenery |
Course coordinators
Learning outcomes
K_W01
K_W02
K_W04
K_W10
Assessment criteria
Write an extensive review (min. 5400 characters) of the stage design of a selected contemporary theater performance, played on Polish stages in the season of 2022. // recorded after 2010 and available for viewing on-line. The lecturer should be able to watch the performance at least two weeks before handing over the work.
25% Activity
25% Presence
50% Essay
Bibliography
Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały)
Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały)
Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały).
Dorota Semenowicz, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Socìetas Raffaello Sanzio, Poznań 2013
David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Term 2020/21-L:
Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, tłum. Z. Strzwelecki, E. Mazur, Państwowy Instytut Wydawniczy, Wardszawa 1980. Anna. Cegieła, Polskie słownictwo teatralne 1765-1965, Wrocław 1992. Katarzyna Czeczot, Ofelizm. Romantyczne zawłaszczenia, feministyczne interwencje, Instytut Badań Literackich Wydawnictwo, Warszawa 2016. Karolina Czerska, Niedokończone opakowanie. Kilka uwag o scenografii w ostatnich spektaklach Jozefa Szajny, w: Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, s. 213-221. Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały) Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Universitas, Kraków 2010. (wybrane rozdziały) Nick Hunt, Alternative Materialities: Scenography in Digital Performance, „International Journal of Performance Arts and Digital Media”, 6(1), 2010, 3-6. Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały). Dominika Łarionow, Co to jest scenografia? Kilka uwag historycznych i metodologicznych, w: Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, s. 19-35. Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, Przeł. Monika szuba, Słowo/obraz/terytoria, Gdansk 2011. ( wybrane rozdziały). Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały). Juliet Rufford, Scenography and the Political Economy of Design w: Norwegian Theatre Academy Essay Anthology, Eds. Sidsel Graffer and Karen Kipphoff; Section 2: Scenography and Space (pdf). Niccolo Sabbatini, Praktyka budowania scen i machin teatralnych, Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria, Seria: Theatroteka, Gdańsk 2009. Elżbieta Szmit-Naud, Europejskie zbiory iluzjonistycznych scenerii teatralnych - dziedzictwo docenione?, Wydawnictwo Naukowe Unwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń2018 ( wybrane rozdziały) David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. World Scenography 1990-1995, ed. E. Fielding & P. McKinnon, Nick Hern Books LTD, London 2014. Filmografia: Casanova, reż. Frederico Fellini, 1976. |
Notes
Term 2020/21-L:
Classes are held every two weeks (2 x 1,5 h) Write an extensive review (min. 5400 characters) of the stage design of a selected contemporary theater performance, played on Polish stages in the season of 2021. // recorded after 2010 and available for viewing on-line. The lecturer should be able to watch the performance at least two weeks before handing over the work. 45% Activity |