Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/TTL/ZAZP-Z
Semestr I
"Żywioł"
określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
klasyfikacja przedmiotów - zasady
forma i treść przedmiotu
sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów
szukanie atmosfery przedmiotu i wypowiedzi artystycznej
rola muzyki i światła w małych wypowiedziach scenicznych
techniczne i technologiczne problemy związane z teatrem przedmiotu
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
Semestr II
"Forma"
zbudowanie monografii czyli spektaklu z użyciem przedmiotów.
konstruowanie dramaturgii przedstawienia
rola muzyki i światła w przedstawieniu
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Zna metody i sposoby wykorzystania różnych konwencji teatru przedmiotu (T_W04);
Rozumie specyfikę tworzenia indywidualnych, współczesnych wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu (T_W06);
Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego (T_W07);
W zakresie umiejętności (U) student:
Umie współdziałać z innymi osobami w ramach tworzenia wspólnych wypowiedzi scenicznych, wspomaga technicznymi i technologicznymi rozwiązaniami swoich współpracowników (T_U07, T_U08);
Potrafi stworzyć własną, elementarną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (T_U01);
Umie świadomie posługiwać się techniką i technologią w trakcie realizacji wypowiedzi scenicznych w teatrze przedmiotu (T_U03);
Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (T_U12);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01);
Jet gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (T_K06);
Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem (T_K10);
Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (T_K08);
Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju przez całe życie artystyczne (T_K05).
Kryteria oceniania
I sem. - Zaliczenie
II sem. - Zaliczenie
I sem.
obecność na zajęciach oraz aktywny udział w przygotowaniu i pokazach etiud studentów kierunku aktorstwo
II sem.
praktyczny udział w przygotowaniu koncepcji oraz prezentacji kończącej pracę grupową studentów kierunków aktorstwo (monografia)
I sem. – 45 godz.
II sem.- 45 godz.
6 pkt
Literatura
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
J. Ch. Andersen „Baśnie”
Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa