Wstęp do klasycznych technik lalkowych WSL/TTL/WKTL
Celem wykładów i ćwiczeń jest wykształcenie umiejętności:
- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki
- łączenia użycia motoryki Kukły, Pacynki, Jawajki z interpretacją tekstu dramatycznego
- budowania elementarnych etiud aktorskich z użyciem Kukły, Pacynki, Jawajki
- budowania postaci scenicznej przy użyciu Kukły, Pacynki, Jawajki z dookreślonym wyglądem plastycznym danej lalki
- świadomego użycia scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki we wspólnym repertuarze
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
T_W04 zna metody i sposoby wykorzystania klasycznych form teatru lalek (P6S_WG)
T_W07 zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych poszczególnym technikom klasycznym teatru lalek w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (P6S_WG)
T_W08 zna technologię klasycznych form lalkowych (P6S_WG)
W zakresie umiejętności (U) student:
T_U03 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P6S_UW)
T_U04 potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności warsztatowe w samodzielnej pracy bazując na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (P6S_UW)
T_U07 potrafi w zgodzie z etyką zawodową pracować w zespole (P6S_UO)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
T_K01 potrafi w sposób krytyczny odnieść się do odbieranej treści proponując adekwatne rozwiązania technologiczne (P6S_KK)
T_K08 potrafi gromadzić dorobek artystyczny w oparciu o działania zgodne z etyką zawodową, dostosowując się do wymagań stojących przed uczestnikiem zespołu artystycznego (P6S_KK)
Kryteria oceniania
III sem. - zaliczenie
IV sem. - zaliczenie
Sposoby weryfikacji:
- kontrola kolejnych etapów wskazanych zadań warsztatowych
- zaliczanie kolejnych etapów wskazanych zadań warsztatowych
- prezentacja wykonywanych zadań warsztatowych przed komisją egzaminacyjną
- w wypadku nieobecności student jest zobowiązany uzupełnić programowe braki
- student może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim musi być na co najmniej 50% zajęć
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”,
R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek”
Wykaz literatury uzupełniającej:
t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”
J. Garfein „Żyć i grać”
Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów”
U. Hagen „Szacunek dla aktorstwa”
R. Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji”