Technika i technologia sceny WSL/TTL/TTS-Z
Wprowadzenie przybliżające teoretyczne i praktyczne aspekty technologii scenicznej:
- umiejętność doboru odpowiednich urządzeń w zależności od wybranych środków inscenizacyjnych do realizacji;
analiza zależności oraz zastosowanie praktyczne wszystkich elementów składowych dzieła teatralnego: plastyki, muzyki, ruchu, animacji, światła, w kontekście technologii sceny
dostosowanie wszystkich aspektów widowiska do właściwego adresata danej wypowiedzi teatralnej;
efektywna współpraca, organizacja oraz podział pracy w grupie
możliwe jest prowadzenie kształcenia online po uzgodnieniu zasad z dziekanem
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
zna elementy dzieła scenicznego w aspekcie technologii, (T_W01);
- pogłębia wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych dotyczących pokrewnych dyscyplin w zakresie niezbędnym do realizacji własnego projektu (T_W07);
- rozumie problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym), oraz
rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek (T_W08);
poznaje możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotu, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy, dostosowuje elementy do własnego projektu - (T_W10);
jest świadomy powiązań i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów (konieczność analizy i budowy scenariusza, oraz dobór właściwych środków wyrazu) (T_W14)
W zakresie umiejętności (U) student:
rozwija własną osobowość artystyczną; tworzy, realizuje i wyraża, własne koncepcje artystyczne;
umie świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w trakcie realizacji prac artystycznych; (T_U03);
współdziała i współpracuje z innymi osobami w ramach pracy zespołowej, jaką jest każdy z projektów (T_U07);
wykorzystuje szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnej koncepcji artystycznej (T_U09);
doskonali umiejętności warsztatowe, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
( T_U10);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
podejmuje samodzielne, niezależne prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji; rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji; kieruje się przy tym wewnętrzną motywacją i własną organizacją pracy (T_K01);
w różnych sytuacjach efektywnie wykorzystuje: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolność twórczego myślenia i twórczej pracy; w trakcie rozwiązywania prob¬lemów doskonali zdolność elastycznego myślenia, umiejętność adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności, a także umiejętność kontrolowania swoich zachowań i sprostania warunkom związanym z publicznymi prezentacjami przygotowanej „małej formy” (T_K02);
doskonali umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, co w szczególności dotyczy pracy zespołowej, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami, w ramach wspólnego projektu i działań - (T_K05)
umie zaprezentować, zareklamować zrealizowane zadanie w przystępny sposób, stosując poznane elementy technologii informacyjnych (T_K06)
podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą ( T_K09);
Kryteria oceniania
Wykłady problemowe oraz ćwiczenia audytoryjne.
Metoda warsztatowa (prace praktyczne) / praca w grupach / dyskusja /
• ćwiczenia warsztatowe
• zajęcia grupowe i indywidualne
• konsultacje indywidualne
Podstawowym sposobem weryfikacji efektów kształcenia jest uczestnictwo w zajęciach warsztatowych, aktywność i zaangażowanie w realizację ćwiczeń.
I semestr - zaliczenie
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć :
1.H. Ryl, Warsztat teatru lalek, w: praca zbiorowa Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne, COMUK, Warszawa 1979;
2.N. Sabbatini, Praktyka budowania scen i machin teatralnych, Słowo/Obraz /Terytoria 2008;
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1.H. Jurkowski - Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993