Technika pracy z aktorem w planie lalkowym - projektowanie WSL/TTL/TPZASL2-Z
W semestrze zimowym i letnim praca dotyczy przygotowania i prezentacji pomysłu w formie projektu realizującego tematykę podejmowaną na zajęciach. Istnieje możliwość współpracy ze studiującymi reżyserię poprzez projektowanie i realizację elementów scenografii jak również form wykorzystywanych w prezentacji egzaminacyjnej.
W obydwu przypadkach stosować będziemy zasady wynikające z procesu: wybór tematu, tekstu, analizy tekstu, określenie estetyki, stworzenie scenariusza i przeprowadzenie prób z wykorzystaniem środków dostępnych teatrowi ożywionej formy.
Semestr kończy się zaliczeniem.
W cyklu 2024/25-Z:
Praca w semestrze zimowym rozpocznie jako punkt wyjścia temat - Nie ma - i analiza pojęcia w kontekście możliwości dla sceny teatru ożywionej formy. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- zna elementy dzieła scenicznego; znarepertuar związany ze specjalnością studiów (T_W01,T_W02); metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry aktorskiej (T_W04)
W zakresie umiejętności (U) student:
- wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania
swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (T_U04);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01)
Kryteria oceniania
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem, na które składa się:
- ocena procesu analitycznego
- ocena eksplikacji dotyczącej założeń estetycznych
Literatura
Kowzan Tadeusz, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179;
Adamski Jerzy, Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. Janusz Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300;
Wanda Świątkowska, Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017; Halina Waszkiel, Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015;
Artur Duda; Eimuntas Nekrošius i jego teatr zmysłowych metafor; Litteraria Copernicana 29/2018;
Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Zenobiusz Strzelecki i Krystyna Mazur, Warszawa 1980, PIW;
Mikołaj Gorczakow, Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW
W cyklu 2024/25-Z:
Literatura wskazana w Podstawowym opisie sylabusa oraz: |