Teatr ożywionej formy - projektowanie WSL/TTL/TOF-Z
Celem przedmiotu jest nabycie (w oparciu o całościową analizę materiału dramaturgicznego) umiejętności efektywnego konsultowania prac studentów kierunku aktorskiego w ramach przedmiotu Teatr ożywionej formy. Konsultacje te zakładają czynny udział studentów Technologii teatru lalek na każdym etapie tworzenia przez studentów kierunku aktorskiego małych form teatralnych, począwszy od wstępnej koncepcji plastycznej, szukanie artystycznych inspiracji, poprzez wykonanie projektów scenografii, kostiumów oraz lalek, skończywszy na pomocy merytorycznej w wykonaniu wszelkich form plastycznych użytych w etiudach studenckich.
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
-Rozróżnia i potrafi nazwać oraz wykorzystać klasyczne i współczesne formy teatru lalek. Wykazuje się także podstawową znajomością stylów gry aktorskiej oraz metod pracy nad rolą. (T_W04)
-Zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji teatralnych w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (T_W06)
-Potrafi dostrzec i wydobyć na gruncie pracy nad formami plastycznymi środki ekspresji teatru ożywionej formy, posiada wiedzę dotyczącą możliwości warsztatowych pokrewnych dyscyplin, włączając w to zagadnienia dotyczące najnowszych trendów w sztuce (T_W07)
- Zgłębia problematykę technologii teatru lalek w ujęciu całościowym, zarówno klasycznym, jak i nowoczesnym (T_W08)
W zakresie umiejętności (U) student:
- Umiejętnie dysponuje wiedzą potrzebną do pomocy kolegom z kierunku aktorskiego w kreowaniu koncepcji artystycznych (T_U01)
- Potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w trakcie konsultowania pracy artystycznej innych studentów (T_U03)
- Świadomie wykorzystuje nabyte doświadczenia w konsultowaniu działań artystycznych innych studentów opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach (T_U04)
-Umie współdziałać i współpracować w atmosferze tolerancji , empatii wobec pomysłów innych. Słucha współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi . (T_U07, T_U08)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- Pracując ze studentami kierunku aktorskiego,wykorzystuje nabytą wiedzę w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób; (T_K01, T_K03)
- Konsultując pracę innych, działa na zasadach etyki przynależnej artyście teatru, podtrzymywania etosu artysty teatru; działania na rzecz podtrzymania zasad etyki zawodowej (T_K08)
Kryteria oceniania
Semestr kończy zaliczenie, na które składa się:
- ocena procesu prowadzącego do efektu końcowej prezentacji
- ocena ostatecznego efektu współpracy przy etiudach studenckich w ramach przedmiotu Teatr ożywionej formy
- ocena prezentacji scenicznej utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną
Ocenie podlega:
- proces prowadzący do efektu końcowej prezentacji
- umiejętność korzystania z doświadczeń poprzedniego semestru
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć :
1. H. Ryl, Warsztat teatru lalek, w: praca zbiorowa Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne, COMUK, Warszawa 1979;
2. A. Racinet - The complete costume history, Taschen, Koln, 2003
3. Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1. H. Jurkowski - Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993
2. R. Schechner - Performatyka, OBTJG Wrocław 2006
Literatura uzupełniająca:
1.St. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa 1969
2. Lehmann H.-T., Teatr Postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004.