Seminarium reżyserskie. Mała forma - projektowanie WSL/TTL/SR02
W ramach zajęć seminaryjnych studentki kierunku technologia teatru lalek współpracują ze studentami kierunku reżyserii w ramach tworzenia koncepcji plastycznych opisanych w egzemplarzach reżyserskich spektakli, które będą w kolejnym roku akademickim realizowane w ramach przedmiotu mała forma teatralna.
Wyrobienie narzędzi niezbędnych do współpracy scenografa z reżyserem - słuchania, zadawania pytań, wchodzenia w dialog, proponowania rozwiązań - jest nadrzędnym celem zajęć seminaryjnych.
Zadaniem studentek jest dostarczenie reżyserom inspiracji ikonograficznych, zaprojektowanie przestrzeni, kostiumów, rekwizytów, animantów, jeśli to konieczne - także multimediów. Szczególny nacisk zostanie położony na dobór formy spójnej z treścią i interpretacją utworu/tematu zaproponowaną przez reżysera, pozwalającej jednocześnie wykorzystać środki wyrazu teatru lalek.
Aby spektakl mógł zostać zrealizowany w przestrzeni budynku białostockiej Filii Akademii Teatralnej przy ul. Sienkiewicza 14, konieczne jest ograniczenie techniki teatralnej (np. sztankiety, scena obrotowa, zapadnia). W uzasadnionych przypadkach (np. propozycja realizacji w teatrze instytucjonalnym) warunek ten może zostać zweryfikowany.
Równolegle do pracy nad scenograficznymi koncepcjami spektakli skierowanych do widza dziecięcego/młodzieżowego, w procesie zajęć konwersatoryjnych omawiane będą teksty źródłowe z zakresu antropologii kulturowej, literaturoznawstwa, wiedzy o teatrze, performatyki, historii sztuki, psychologii a także reportażu. Bibliografię uzupełnią materiały audiowizualne prezentowane podczas zajęć. Interpretacja tych tekstów ma ułatwić studentkom konieczne w zawodzie scenografa poruszanie się po świecie humanistyki, poszukiwanie kontekstów pogłębiających interpretację branego na warsztat materiału oraz budowanie złożonych znaczeniowo i estetycznie narracji wizualnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- zna podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (T_W01),
- rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (T_W03),
- zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (T_W06),
- zna wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (T_W09);
W zakresie umiejętności (U) student:
- potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (T_U01),
- potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (T_U02),
- umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych (T_U07),
- umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (T_U08);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- jest gotów do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (T_K03).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia (zal.) przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stworzenie we współpracy ze studentem/studentami kierunku reżyserii koncepcji plastycznej przedstawienia. Mile widziany jest udział w obronach egzemplarzy przez studentów reżyserii, nie jest on jednak warunkiem zaliczenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
C.G. Jung, Archetypy i symbole.
Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy.
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.
M. Wais, Ścieżki baśni.
W. Propp, Morfologia bajki.
Ubersfeld, Czytanie teatru.
K. Braun, Przestrzeń teatralna.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.
Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.
T. Kantor, Pisma.
Arystoteles, Poetyka.
J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu
Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu prac