Praca z lokalną społecznością WSL/TTL/PzLS-Z
Semestr V, VI
Podczas zajęć zostanie podjęta problematyka:
- teatru zaangażowanego społecznie
- relacji artysty i widza
- edukacji przez teatr
- pedagogiki teatru
- spektakli i zjawisk artystycznych zainspirowanych społecznością lokalną
- specyfiki pracy w środowisku lokalnym
W ramach ćwiczeń studenci zaprojektują całość przedsięwzięcia artystycznego dla wybranej grupy ze społeczności lokalnej, bądź zainspirowanego społecznością lokalną (od projektu do realizacji).
Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w lokalnych festiwalach oraz odbywania wizyt studyjnych w wybranych ośrodkach kultury.
Zajęcia będą mogły odbywać się w systemie online.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Twórczość teatralną potrafi osadzić w szerokim kontekście - historycznym, kulturowym, ale przede wszystkim w kontekście problemów współczesnego społeczeństwa. (T_W03))
Student potrafi zainspirować się i wykorzystać elementy kultury lokalnej, elementy dziedzictwa kulturowego do stworzenia projektu artystycznego. (T_W12)
Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania działań zawodowych z użyciem nowoczesnych technologii oraz specjalistycznego sprzętu, umożliwiającą pracę w przestrzeniach i warunkach nieteatralnych. (T_W08))
W zakresie umiejętności (U) student:
Potrafi stworzyć własny projekt artystyczny inspirując się elementami kultury lokalnej oraz angażujący społeczność lokalną. (T_U04))
Potrafi stworzyć scenariusz lub adaptację dostosowaną do potrzeb konkretnej grupy. (T_U02))
Potrafi pełnić rolę lidera oraz instruktora w grupie, znając podstawowe założenia pedagogiki teatru i terapii przez teatr. (T_U07))
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Student gotów jest do prowadzenia grupy twórców nieprofesjonalnych, organizowania i inspirowania działań artystycznych w środowisku lokalnym. (T_K06))
Student gotów jest do tworzenia własnych projektów artystycznych zainspirowanych współczesnymi problemami społeczeństwa lokalnego jak również dziedzictwem kulturowym. (T_K04)
Student gotowy jest do pracy artystycznej w oparciu o etos artysty teatru, mając na uwadze etykę troski w stosunku do spraw współczesnego społeczeństwa. (T_K08)
Kryteria oceniania
Semestr V i VI - zaliczenie
Literatura
1. Herbert Read, Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976.
2. Katarzyna Piwońska, Inna ekonomia albo pedagog receptą na sukces teatru, https://e-teatr.pl/inna-ekonomia-albo-pedagog-recepta-na-sukces-teatru-a150947
3. Dariusz Kosiński, Performatyka W(y)prowadzenia, Kraków 2016.