Proseminarium reżyserskie WSL/TTL/PR-L
Semestr I
Podstawy klasycznej teorii dramaturgii Arystotelesa, opanowanie podstawowych pojęć ze współczesnej dramaturgii: bohater, konflikt dramatyczny, centralna sytuacja dramatyczna,, cel dramatyczny, antagonista, stawka. Dramaturgia akcji (szekspirowska) dramaturgia postaci (czechowowska).
Ćwiczenia w analizie wybranych dzieł dramatycznych i spektakli teatralnych – rejestracji i spektakli na żywo. Analiza dramaturgiczna.
Różnorodność inspiracji teatralnych: literackie, wizualne, muzyczne, filmowe. Praca z kontekstem kulturowym i społecznym dzieła teatralnego.
Semestr II
Zapoznanie się z narzędziami scenarzysty teatralnego: synopsis, drabinka fabularna, treatment, logline, eksplikacja. Przykłady synopsisów teatralnych i filmowych.
Praca nad synopsisem własnego projektu scenariusza, opartego na klasycznym tekście dramatycznym.
Analiza historyczna, psychologiczna, filozoficzna, społeczna dzieła teatralnego na przykładach wybranych spektakli.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna
T_W01 rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna
elementy dzieła scenicznego;
T_W02 repertuar związany ze specjalnością studiów;
T_W05 podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami
T_W08 Problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym) oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek
T_W11 zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych
W zakresie umiejętności student potrafi
T_U02 zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek
T_U12 tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do
T_K02 samooceny
T_K03 konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
Kryteria oceniania
semestr I - zaliczenie
aktywny udział w dyskusjach seminaryjnych - 100 %
semestr II - zaliczenie z oceną
aktywny udział w dyskusjach seminaryjnych - 50 %
praca pisemna - synopsis własnego scenariusza opartego na motywach wybranego przez prowadzącego tekstu klasycznego - 50 %
Prace pisemne nie mogą być tworzone przy użyciu modeli językowych AI.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze, w przypadku większej liczby nieobecności student / studentka będzie zobowiązany/a do napisania dodatkowej pracy pisemnej uzgodnionej z prowadzącym.
Literatura
Dramaty:
William Shakespeare „Wieczór Trzech Króli”, przekład Piotr Kamiński
Jan Wilkowski „Spowiedź w drewnie”
Piotr Tomaszuk, Tadeusz Słobodzianek „Turlajgroszek”
Monografie, opracowania:
Arystoteles, Poetyka (tłumaczenie Henryka Podbielskiego)
H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek
Z. Hübner, Sztuka reżyserii
Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk
Słownik wiedzy o teatrze, od tragedii antycznej do happeningu - red. D. Kosiński
Rejestracje wideo spektakli teatralnych;
„12th Night or What You Wish”, reż. Grzegorz Jarzyna
„Cząstki kobiety”, reż. Kornel Mundruczo