Podstawy projektowania i animacji komputerowej WSL/TTL/PPiAK-L
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę twórczej ekspresji oraz narzędzie narracyjne. W trakcie kursu studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją animacji, od koncepcji i scenariusza, przez projektowanie postaci i scenografii, aż po tworzenie story bardów i realizację animowanych etiud i sekwencji. Zwrócimy szczególną uwagę na praktyczne aspekty animacji poklatkowej, w tym pracę z różnorodnymi materiałami (plasteliną, papierem, lalkami przestrzennymi), zasady ruchu, oświetlenie oraz rejestrację obrazu. Wykonamy również etiudy w technice animacji rysunkowej, w formie flip booka. Etiudy w technice stop motion obejmować będą wycinanki i kolaże, animację plastelinową, i lalkową.
Uczestnicy zajęć nauczą się budować prostą lalkę do animacji filmowej (o drucianej konstrukcji), poznają też materiały używane w jej konstrukcji.
W ramach zajęć z animacji studenci zdobywają też podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu technik animacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem animacji poklatkowej jako medium artystycznego i narracyjnego. Uczą się rozpoznawać różnorodne style i strategie estetyczne charakterystyczne dla wszelkich typów animacji, analizując dorobek zarówno klasyków, jak i współczesnych twórców. Zajęcia obejmują elementy historii filmu animowanego. Istotnym aspektem kursu jest również rozwijanie języka opisu i analizy – studenci uczą się, jak precyzyjnie omawiać środki wyrazu, rytm, plastykę ruchu czy strukturę narracyjną animacji, co pozwala im świadomie budować własne projekty i kompetentnie uczestniczyć w dyskusji o filmie animowanym.
Kurs łączy teorię z praktyką – studenci realizują własne etiudy i krótkie filmy animowane, analizują przykłady z historii animacji oraz badają możliwości twórczego zastosowania animacji stop motion w teatrze, instalacjach artystycznych i multimedialnych formach ekspresji.
W cyklu 2024/25-L:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat animacji filmowej ze szczególnym naciskiem na technikę stop motion, jako formę |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
– zna podstawowe techniki animacji poklatkowej i rozumie ich zastosowanie w różnych kontekstach artystycznych i narracyjnych,
– rozpoznaje różnorodne style animacji i potrafi je umiejscowić w kontekście historycznym oraz estetycznym,
– ma wiedzę na temat materiałów, narzędzi i etapów realizacji filmu animowanego w technice stop motion,
– rozumie znaczenie animacji jako środka wyrazu artystycznego oraz formy komunikacji audiowizualnej.. (T_W06, T_W08, T_W11)
W zakresie umiejętności (U) student:
– potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować krótką animację poklatkową, od koncepcji po postprodukcję (montaż i postprodukcja - we współpracy ze specjalistą)
– umie konstruować prostą lalkę animacyjną oraz dobrać odpowiednie materiały do jej budowy,
– posługuje się podstawowym językiem opisu i analizy animacji – potrafi zinterpretować środki wyrazu, rytm i plastykę ruchu w dziele animowanym,
– potrafi przygotować prosty scenariusz, storyboard oraz plan pracy nad etiudą animowaną.
- Umie podejmować samodzielnie decyzje. Umie słuchać współpracowników i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest etiuda animacyjna. (T_U01, T_U03, T_U05, T_U06)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
– potrafi współpracować w zespole twórczym, dzieląc się obowiązkami w procesie animacji,
– wykazuje otwartość na eksperyment i rozwój indywidualnego języka artystycznego,
– rozumie znaczenie świadomego odbioru dzieł animowanych i aktywnie uczestniczy w dyskusji na ich temat,
– potrafi krytycznie ocenić własną pracę i pracę innych, formułując konstruktywne uwagi.
- Wykazuje umiejętności samooceny. (T_K01,T_K02,T_K04,T_K08,T_K10)
Kryteria oceniania
III semestr (30godz.) - zaliczenie
IV semestr (30 godz.)- zaliczenie z oceną
Omówienie prac praktycznych.
Możliwe konsultacje indywidualne w trakcie powstawania prac praktycznych.
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
1. Paul Wells, "Animacja"
– przekrojowa analiza teorii i praktyki animacji, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, artystycznych i technologicznych.
2. Mike Wellins, "Myśleć animacją. Od szkicu do ekranu"
(oryg. Storytelling Through Animation)
– praktyczny przewodnik po procesie tworzenia animacji, z naciskiem na myślenie narracyjne i projektowe.
3. Richard Williams "The Animator’s Survival Kit"
– podręcznik techniczny i artystyczny, używany zarówno przez początkujących, jak i profesjonalistów, świetna analiza faz ruchu.
4. Mariusz Frukacz, "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę"
- zbiór wywiadów z wybitnymi twórcami filmów animowanych, ukazujący kulisy pracy artystów oraz różnorodne podejścia do sztuki animacji.
5. Susannah Show "Stop motion: Craft Skills for Model Animation"
- praktyczny przewodnik po technikach animacji poklatkowej, obejmujący wszystkie etapy produkcji – od projektowania postaci po postprodukcję – z naciskiem na rzemieślniczy aspekt tworzenia animacji.
6. Tom Brierton, "Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques"
- specjalistyczny podręcznik skupiający się na technikach rzeźbienia i konstruowania lalek do animacji poklatkowej, z naciskiem na praktyczne metody tworzenia trwałych i elastycznych modeli.
7. "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym" red. Marcin Giżycki
- zbiór tekstów analizujących różnorodne nurty i style w animacji filmowej, ukazujący jej bogactwo poza dominującym nurtem hollywoodzkim i twórczością Disneya.
Literatura uzupełniająca:
1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance"
– kompleksowe omówienie animacji poklatkowej z perspektywy doświadczonego animatora, z przykładami i analizą pracy z lalką.
2. Kit Laybourne, "The Animation Book"
– klasyczny podręcznik obejmujący różne techniki animacji, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe.
3. Thomas, Frank & Johnston, Ollie – The Illusion of Life: Disney Animation
– fundamentalna pozycja omawiająca zasady klasycznej animacji, tzw. 12 zasad animacji.
4. Maureen Furniss, "Art in Motion: Animation Aesthetics"
– teoretyczne ujęcie animacji jako formy sztuki, estetyki i narracji wizualnej.
5. Ken A. Priebe "The Art of Stop-Motion Animation'
– praktyczne podejście do tworzenia animacji poklatkowej, z uwzględnieniem pracy z kamerą i materiałem.
6. Giannalberto Bendazzi, "Animation: A World History (3 tomy)"
– obszerna historia animacji światowej z podziałem na epoki, kraje i style.
7. John Halas & Roger Manvell, "The Technique of Film Animation"
– klasyczna pozycja techniczna dotycząca animacji filmowej, także poklatkowej.
8.. Rick Parent " Animacja komputerowa"; Wydawnictwo Naukowe PWN 2011
W cyklu 2024/25-L:
Literatura wykorzystywana na zajęciach: 1. Paul Wells, "Animacja" Literatura uzupełniająca: 1. Barry Purves, "Stop Motion: Passion, Process and Performance" |