Laboratorium cienia WSL/TTL/LC-L
Naczelnym motywem towarzyszącym warsztatom będzie cień. Cień na przestrzeni wieków stanowił inspirację do działań w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności zarówno naukowej jak i artystycznej. Ta fascynacja cieniem pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczych i naukowych dokonań.. Nabyta wiedza pomoże przybliżyć i zrozumieć naturę cienia jako bytu rzeczywistego, ale nienamacalnego. Na zajęciach będziemy zgłębiać i posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach. Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny. Zajęcia będą polegały na stwarzaniu sytuacji twórczych i prowokowaniu uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębię zaproponowanej techniki. Inspiracji do działań będziemy poszukiwać w tekstach kultury i sztukach plastycznych. Uczestnicy oprócz wiedzy teoretycznej nabędą przede wszystkim umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni. W oparciu o wybrane tematy stworzą: story boardy (autorskich, obrazkowych scenariuszy) na bazie których, zaprojektują i wykonają formy cieniowe, a także poznają zasady budowy i użycia lamp oraz ekranów cieniowych. W efekcie powstaną autorskie, grupowe mini zdarzenia sceniczne zakończone prezentacją. W trakcie całego procesu twórczego stworzy się przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Zajęcia będą miały też formę wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych, nawiąże do innych dziedzin nauki i sztuki, unaoczni, że cień stanowił i stanowi istotny aspekt w wierzeniach i rytuałach, pogłębi wiedzę o formowaniu się teatru cieni w różnych krajach i regionach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
- rozumie specyfikę teatru cieni, zna zasady użycia form cieniowych i potrafi je umiejętnie użyć w tworzeniu zdarzeń scenicznych (T_W04)
- posiada wiedzę z zakresu praktyki i teorii teatru cieni (T_W05)
- zna metody i sposoby wykonania i wykorzystnia klasycznych i współczesnych form teatru cieni (T_W04)
- zna środki ekspresji z zakresu możliwości warsztatowych pokrewnych dyscyplin (T_W07)
- zna problematykę związaną z technologiami i rozwojem technologicznym w dziadzinie teatru cieni (T_W08)
W zakresie umiejętności (U) student:
- zna zasady konstrukcji scenariusza (story boardu) (T_U02)
- potrafi dokonać odpowiedniego doboru materiału plastycznego do tekstu literackiego i umiejętnie go przetransponować na potrzeby wypowiedzi scenicznej (T_U02)
- potrafi skonstruować formy, lampy, ekrany cieniowe (T_U06, T_U03)
- zna zasady animacji różnych rodzajów form i narzędzi cieniowych oraz potrafi je zaprojektować, wykonać i zastosować w pracy scenicznej, (T_U03)
- umie skonstruować formę cieniową na poptrzeby wypowiedzi artystycznej w technice teatru cieni (T_U04, T_U01, T_U06)
- umie wspóldziałać z innymi osobomi w ramach prac zespołowych (T_U08, T_U08)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy (T_K02, T_K03)
- łączy zdobytą wiedzę i umiejętności oraz wykorzystuje je w tworzeniu autorskich wypowiedzi scenicznych (T_K05)
- rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać. (T-K02)
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć. Nieusprawiedliwiona nieobecność osoby studiującej na więcej niż dwóch zajęciach danego przedmiotu w ciągu semestru skutkuje brakiem zaliczenia.
Nieobecność na zajęciach nie zwalnia osoby studiującej ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć.
- ocena uczestnictwa i przygotowania do zajęć,
- ocena wykonywanych na zajęciach zadań stawianych przez prowadzącego,
- ocena efektów pracy w zespole
- zaliczenie poszczególnych etapów dydaktycznych z zakresu poznawania specyfiki teatru cieni
- przygotowanie story bordu
- skonstruowanie wypowiedzi w technice cieniowej
zaliczenie
Literatura
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005
2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003
3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013,
5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972
6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987
7. Platt Richard, Eyewitness Guiges. Cinema , , by Dorling Kinndersley Ltd., London1992; tłumacz. Klejn Krystyna, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1997
8. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997
9. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001
10. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008