Historia sztuki I WSL/TTL/HS-L
Zajęcia z historii sztuki zostały pomyślane jako zwięzły, możliwie szeroki przegląd najważniejszych zjawisk artystycznych od czasów Faraonów po połowę XX wieku. Z racji na ograniczenia czasowe przedmiotem wykładu będzie sztuka kręgu kultury europejskiej. Chronologicznie zostaną omówione zabytki architektury, malarstwa i rzeźby kolejnych okresów historycznych. Celem wykładu będzie podanie i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu historii sztuki, odnoszącej się do kwestii związanych ze stylem, ikonografią oraz funkcją dzieł tworzonych w poszczególnych epokach. Podstawowe informacje historyczne, jak też podstawowy zestaw pojęć i terminów, będą jednak stanowić tylko ogólną ramę pozwalającą na zrozumienie istoty określonych kierunków i tendencji artystycznych, ich genezy. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie funkcji sztuki dawnej. W trakcie zajęć stale pojawiać się będą pytania o to, komu taka a nie inna sztuka była potrzebna, do czego była wykorzystywana, jakie środki wyrazu stosowano, aby wpłynąć na odbiorcę. Istotnym zagadnieniem będzie również kwestia recepcji sztuki, a także prestiż, który się z nią przez stulecia wiązał. Wykład będzie prowadzony w oparciu o bogaty materiał ilustracyjny w formie prezentacji powerpoint.
Jeśli zajdzie taka potrzeba - istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu on-line.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (w):
Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu historii sztuki (T_W01)
Absolwent zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe historii sztuki oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami (T_W05)
Absolwent zna i rozumie zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych (T_W11)
Umiejętności (U):
Absolwent dysponuje wiedzą i umiejętnościami z zakresu historii sztuki potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (T_U01)
Absolwent rozumie istotę konstrukcji dzieła sztuki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (T_U02)
Absolwent potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu historii sztuki w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (T_U12)
Kompetencje społeczne (K):
Absolwent jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy z zakresu historii sztuki w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01)
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną na podstawie krótkiej pracy pisemnej będącej refleksją poświęconą samym zajęciom, tematyce w ich trakcie podejmowanej, wynikającym z nich wnioskom.
Literatura
1. John Berger, O patrzeniu, Warszawa 1999
2. Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 [i inne, późniejsze wydania]
3. Hugh Honour, John Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Sztuka świata, T. 1-13, Warszawa 1989-2000