Arteterapia dla zagrożonych wykluczeniem społecznym/ww WSL/TTL/AZWSww-L
• Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o arteterapii, a w szczególności arteterapii przez teatr dla osób i społeczności zagrożonych wykluczeniem.
• Wskazanie na możliwości wykorzystania technik teatralnych w pracy arteterapeutycznej.
• Przekazanie informacji na temat istniejących instytucji, a także indywidualnych twórców zajmujących się zagadnieniem.
• Ćwiczenie praktycznych umiejętności pracy warsztatowej z grupą osób niepełnosprawnych intelektualnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- posiada podstawową znajomość trendów stosowanych w arteterapii w Polsce i na świecie; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania (T_W01)
- zna i rozumie metody pracy właściwe dla arteterapeuty oraz kierunki ich rozwoju (T_W04)
- ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu arteterapeuty niezbędną do realizacji własnych projektów artystycznych (T_W03)
W zakresie umiejętności (U) student:
- Wykorzystuje nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności; (T_U04)
- doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu arteterapii w celu podniesienia skuteczności wykonywanych działań (T_U010)
- dostosowuje techniki pracy do różnorodnych grup społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym (T_U06)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- działa z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku osób dotkniętych zagrożeniem wykluczenia społecznego wykorzystując nabyte kompetencje (TK_08)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni (TK_04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności w zajęciach oraz samodzielnie przeprowadzonych zajęć z grupą osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Możliwe zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach przeprowadzanych metodą online.
Literatura
1. red. Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna -
Odzyskiwanie Obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie
2. Augusto Boal - Gry dla aktorów i nieaktorów.
3. Patrycja Bartoszak - Teatroterapia. Teatr jako metoda terapeutyczna.
4. red. Irena Jajte-Lewkowicz, Joanna Michałowska i Agnieszka Piasecka -
Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie.