Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/RTL/ZAZP-L
Semestr I
• Upodmiotowienie przedmiotu
• Forma i treść przedmiotu.
• Próba rozpoznania specyfiki animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.
• Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego
przedmiotu.
• Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
• Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu.
• Znajomość podstawowych pojęć aktorskich (np. dialog, atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt, cel.), ich analiza w tworzeniu dramaturgii etiud
• Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
• Grupowe działania sceniczne.
• W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Semestr II
• Poszukiwanie różnych sposobów upodmiotowienia przedmiotów (np. bohater, znak, symbol, metafora)
• Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
• Analiza relacji aktora i przedmiotu na scenie.
• Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
• Praca nad grupową wypowiedzią sceniczną
• Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.
• Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.
• Tworzenie autorskiej wypowiedzi scenicznej w wybranej konwencji teatru przedmiotu.
• W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
• Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego wykorzystywania ciała aktora w relacji z przedmiotem. (R_W06);
• Rozumie szeroką specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami, tworząc małe wypowiedzi sceniczne z wykorzystaniem przedmiotów (R_W08);
• Zna i rozumie wzajemne relacje między teorią i praktyką tworzenia wypowiedzi scenicznych, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego
rozwoju artystycznego (R_W11);
W zakresie umiejętności (U) student:
• Potrafi stworzyć własną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (R_U01);
• Świadomie posługiwać się różnymi konwencjami i środkami wyrazu teatru przedmiotu w trakcie realizacji prac artystycznych (R_U03);
• Potrafi samodzielnie zrealizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (R_U09);
• Zna zasady teatralnego ożywiania przedmiotów, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów (R_U10);
• Potrafi samodzielnie analizować i świadomie dobierać temat etiudy (R_U3, R_U4);
• Umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac
zespołowych; pełnić wiodącą rolę i koordynować pracę w grupie; podejmować ważne decyzje związane z koncepcją zespołowej wypowiedzi scenicznej (R_U07);
• Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
• Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; także do trafnej samooceny i konstruktywnej krytyki innych osób (R_K01, R_K02, R_K03);
• Jest gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (R_K06);
• Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem, umiejętnie stawia zadania; organizuje pracę grupy (R_K10);
• Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (R_K08);
• Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju oraz inspirowania innych przez całe życie artystyczne(R_K05).
Kryteria oceniania
I semestr - Zaliczenie (w formie lekcji otwartej lub pokazu)
II semestr - Egzamin końcowy w formie pokazu
I semestr
• Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.
• Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.
• Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć.
• Regulaminowa frekwencja i punktualność.
• W razie nieobecności wynikających z sytuacji losowych - nadrobienie materiału.
II semestr
• Indywidualna sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu.
• Świadomy dobór i używanie różnych używanie aktorskiego ożywiania przedmiotów.
• Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego.
• Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie.
• Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach.
Literatura
• Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
• Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale
Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
• J. Ch. Andersen „Baśnie”
• Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
• Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces
przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa
• Jacques Lecoq "Ciało poetyckie"