Współpraca ze scenografem II WSL/RTL/WzS2-Z
Semestr VII, VIII
Korzystanie z umiejętności efektywnej i twórczej komunikacji ze scenografem.
Doskonalenie sposobów uruchomiania intuicji, zdolności kreacyjnych, pamięci i doświadczeń życiowych jako narzędzi tworzenia scenografii oraz kształtowania indywidualnego języka wypowiedzi scenicznej.
Świadome korzystanie z wiedzy dotyczącej roli komunikatu wizualnego w spektaklu podczas tworzenia koncepcji scenograficznych.
Umiejętność przetransponowania założonych idei na obraz sceniczny oraz konsekwentnego kreowania świata przedstawionego.
W cyklu 2024/25-Z:
Korzystanie z umiejętności efektywnej i twórczej komunikacji ze scenografem. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
R_W09
Operuje terminologią techniczną związaną z praktycznymi działaniami inscenizacyjnymi, dotyczącą budowy dekoracji, architektury przestrzeni teatralnej oraz orientuje się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych. Posiada wiedzę z zakresu możliwości warsztatowych pracy scenografa w tym najnowszych trendów.
R_W10
Zna problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie scenografii teatru lalek.
Umiejętności
Absolwent potrafi:
R_U03
świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w trakcie realizacji prac artystycznych. Projektować przestrzeń sceniczną posługując się plastyką, oprawą świetlną, oprawą muzyczną, techniką teatralną.
R _U04
podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji swoich scenariuszy reżyserskich.
R _U06
podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania, planowania i realizacji scenografii w swoich pracach artystycznych.
posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności.
R_U07
formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny.
R_U08
słuchać współpracowników w tym scenografa i wykorzystywać ich uwagi w realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny.
R_U09
posługiwać się szerokim zakresem wiedzy i umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych.
rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, magicznymi, cudownymi poprzez zastosowanie chwytów scenograficznych i technicznych, tricków iluzjonistycznych oraz posługiwać się metaforycznym skrótem w budowaniu znaczeń i wyrazu artystycznego.
kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
R_K01
Jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy.
R_K02
samooceny.
R_K03
konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.
R_K05
Inspirowania i organizowania procesu doskonalenia podczas współpracy ze scenografem.
Kryteria oceniania
Semestr VII - zaliczenie
Semestr VIII- zaliczenie z oceną
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie semestru
Możliwość prowadzenia zajęć drogą internetową
Literatura
„Fascynujące światło” - M.Keller
„Teatr który nadchodzi”- D.Kosiński
„Nowy Polski Teatr”- Notatnik Teatralny Wrocław 2023 r.
„Grzegorzewski Wrażliwość Wyobraźnia” AT w Warszawie 2023 r.
„Pusta przestrzeń” - P. Brook
„Ruchomy punkt” - P. Brook
„Rysunki teatralne” - K. Lupa
„Współczesna scenografia polska” - Z. Strzelecki
„Scenografia, projektowanie wstępne” - Z. Strzelecki
„Rewolucje sceniczne XX wieku” - D. Bablet
„Przestrzeń teatralna” - K. Braun
„Metamorfozy teatru lalek XX wieku” -H. Jurkowski
„Interakcje sceny i widowni w teatrze współczesnym” - Z. Osiński
„Eksperymentalna scena Bauhausu” - O. Schlemmer
„Piąty wymiar teatru” - J. Limon
„Między niebem a sceną” - J. Limom
„Zmiana ustawienia tom I,II,III. Historia polskiej scenografii teatralnej i społecznej XX i XXI wieku” Instytut Teatralny W-wa 2020 r.
W cyklu 2024/25-Z:
„Fascynujące światło” - M.Keller |