Teorie współczesnego teatru WSL/RTL/TWT-L
Semestr zimowy
1. Wstęp, czyli o co chodzi z tymi „izmami”?
2. Najważniejsze tendencje w teatrze europejskim od starożytności do romantyzmu
3. Wiek XIX i początek epoki manifestów
4. Wielka Reforma Teatru
5. Artysta teatru. Stanisław Wyspiański
6. Teatralne i parateatralne eksperymenty z okresu klasycznej awangardy
7. Poszukiwanie granic teatru. Stanisław Ignacy Witkiewicz
Semestr letni
8. Jerzy Grotowski i jego dziedzictwo
9. Tadeusz Kantor i jego dziedzictwo
10. Teatr reżyserów-inscenizatorów – Polska
11. Teatr reżyserów-inscenizatorów – świat
12. Teatr postdramatyczny, czyli rozbicie widowiska
13. Zwrot performatywny, czyli wszystko może być widowiskiem
14. Podsumowanie i zaliczenie kursu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student powinien:
– znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;R_W4
– orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru; R_W5
– być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.R_W14
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student powinien:
– rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;R_U2
– mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;R_U13
– umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.R_U14
Kompetencje personalne i społeczne
Po zakończeniu kursu student powinien:
– być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;R_K2
– potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;R_K4
– być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji. R_K5
Kryteria oceniania
– dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach;
– aktywne uczestnictwo w zajęciach;
– dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków;
– egzamin ustny na koniec kursu (po dwóch semestrach)
Sem V- zaliczenie z oceną,
Sem VI - egzamin
Literatura
Literatura obowiązkowa:
– Stanisław Wyspiański, Hamlet;
– Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze;
– wybór pozostałych lektur obowiązkowych jest uzależniony od rozmów ze studentami.
Literatura uzupełniająca:
– Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Ossolineum, Wrocław 1984;
– Krzysztof Pleśniarowicz, Przestrzenie dezilzuji, Universitas, Kraków 1996;
– Przeciw konwencjom, red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994;
– Świadomość teatru, red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;
– seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.