Teoria teatru lalek WSL/RTL/TTL
Semestr V:
1 – Wprowadzenie do zajęć. Omówienie kształtowania się poglądów na teatr lalek na przestrzeni wieków
2, 3 – Podejście symboliczne do teatru lalek, lalka w kulturze
• Henryk Jurkowski, Victoria Nelson
4, 5, 6, 7 – Podejście estetyczne do teatru lalek
• Heinrich von Kleist, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Hans Christian Andersen, Samuel Foote, Edward Gordon Craig, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Leon Schiller, Siergiej Obrazcow, Janusz Galewicz, Henryk Jurkowski, Victoria Nelson
8 – Podejście fenomenologiczne do teatru lalek, fenomenologia lalki
• Lotar Buschmeyer, Fritz Eichler
9, 10 – Podejście semiotyczne do teatru lalek, lalka jako znak
• Tadeusz Kowzan, Jurji Łotman, Otokar Zich, Peter Bogatyrew, Beata Pejcz
11, 12 – Podejście antropologiczne do teatru lalek, powrót do korzeni
• Henryk Jurkowski, Jan Jacek Pawlik, Richard Schechner, Włodzimierz Szturc, Marta Steiner, Eugenio Barba, Leszek Kolankiewicz
13, 14 – Podejście performatywne do teatru lalek, lalkarz performer
• Henryk Jurkowski, Halina Waszkiel, Marzenna Wiśniewska, Marco De Marinis
15 – Repetytorium
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy z zakresu teorii teatru lalek, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy w zakresie związków sztuki lalkarskiej z teorią i doktrynami wywodzącymi się ze sztuki teatru dramatycznego, R_W03
- zna i rozumie koncepcje teoretyczne wpływające na rozwój teatru lalek oraz ma orientacje w tekstach źródłowych opisujących zagadnienia z nimi związane, R_W07
- poprzez zdobytą wiedze teoretyczno-teatralną wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między teorią a praktyką, co przekłada się na dalszy, świadomy rozwój artystyczny, R_W11
W zakresie umiejętności (U) student:
- posiada umiejętność świadomego posługiwania się terminologią związaną z teorią teatru lalek w odniesieniu do realizacji własnych projektów artystycznych, R_U03
- umie swobodnie wypowiadać się w kwestiach związanych z teorią teatru lalek, R_U12
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- w samodzielnej pracy umie formułować krytyczne argumentacje wynikające z wiedzy teoretyczno-teatralnej, R_K01
- świadomy swojej teoretyczno-teatralnej wiedzy posiada zdolność do konstruktywnej krytyki w stosunku do innych osób pracujących w tych samych przestrzeniach sztuki teatru lalek, R_K03
Kryteria oceniania
Semestr V - zaliczenie z oceną na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji wybranego tematu oraz kończącej przedmiot rozmowy podsumowującej semestr pracy.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
- Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Akademia Teatralna im. Al. Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 2006.
- Henryk Jurkowski, Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002.
- Henryk Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993.
- Henryk Jurkowski, Lalka w kulturze (maszynopis).
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
- Henryk Jurkowski, Myśl estetyczna teatru lalek, „Teatr Lalek” 1970, nr od 1 do 4.
- Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, WAiF, Warszawa 1985 (wybrane rozdziały).
- Leon Schiller, Teatr żywy i teatr marionet, [w:] „Pamiętnik Teatralny” 1987, nr 1-2.
- Siergiej Obrazcow, Moja profesja, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1961 (wybrane rozdziały).
- Stanisław Ignacy Witkiewicz, O czystej formie i inne pisma o sztuce, PIW, Warszawa 2003 (wybrane rozdziały).
- Victoria Nelson, Sekretne życie lalek, przekład Anna Kowalczyk-Pawlik, Universitas, Kraków 2009.
- Richard Schechner, Przyszłość rytuału, Volumen, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały).
- Wiesław Hejno, Lalkarz, Wrocławski Teatr Lalek, Wrocław 2002.
Literatura uzupełniająca:
- Jurij Łotman, Lalka w systemie kultury, „Teksty” 1979, nr 6.
- Henryk Jurkowski, Lalka w rytuale, „Konteksty” 1998, z 2.
- Heinrich von Kleist, O teatrze marionetek, „Teatr Lalek” 1970, nr 1.
- Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Szary i brązowy, „Teatr Lalek” 1970, nr 1.
- Hans Christian Andersen, Dyrektor teatru marionetek, [w:] Baśnie, t. 3, PIW, Warszawa 1985.
- Samuel Foote, Tragedia modna, [w:] Henryk Jurkowski, Antologia klasycznych tekstów teatru lalek. Renesans – Barok – Romantyzm, PWST, Wrocław 1999.
- Edward Gordon Craig, Lalki i poeci (fragmenty), „Teatr Lalek” 1970, nr 1.
- Henryk Jurkowski, Aktor i jego nieożywiony sobowtór, „Didaskalia” 2001, nr 43/44.
- Siergiej Obrazcow, Aktor, reżyser i lalka, „Teatr Lalek” 1960, nr 11.
- Jewgienij Speranski, Aktor teatru lalek, „Teatr Lalek” 1966, nr 35.
- Jewgienij Speranski, Kim jest aktor lalkarz?, „Teatr Lalek” 1966, nr 37/38.
- Stanisław Ignacy Witkiewicz, Teatr i inne pisma o teatrze, PIW, Warszawa 1995 (wybrane rozdziały).
- Eugenio Barba, Teatr euroazjatycki, czyli Szansa, „Dialog” 1993, nr 8; Antropologia teatru: geneza, definicja, „Dialog” 1993, nr 12.
- Janusz Galewicz, Próba określenia widowiska lalkowego jako jednej ze sztuk pięknych, „Teatr Lalek” 1965, nr 33.
- Henryk Jurkowski, Repertuar a środki wyrazu teatru lalek, „Teatr Lalek” 1968, nr 3-4.
- Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem? [w:] Performans, performatywnośc, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
- Henryk Jurkowski, Lalkarzy – aktor lalkarz – performer, „Teatr Lalek” 2015, nr 1.
- Halina Waszkiel, Lalkarz-performer, [w:] [w:] Performans, performatywnośc, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, pod red. Ewy Bal i Wandy Świątkowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.