Technika pracy z aktorem w planie lalkowym WSL/RTL/TPZASL-Z
Na wstępnym etapie pracy uczestnicy zajęć zobowiązani będą wybrać materiał, który chcą eksplorować. W semestrze zimowym będzie to obraz lub utwór poetycki. Po dokonaniu analizy wybranego dzieła oraz zapoznaniu się z jego kulturowymi kontekstami, dobrane zostaną środki wyrazu typowe dla teatru ożywionej formy, przy pomocy których opowiedziana zostanie treść utworu poetyckiego bądź historia inspirowana malarstwem (w przypadku wyboru inspiracji plastycznej student zobowiązany będzie przygotować storyborad stanowiący narracyjno-dramaturgiczną bazę do dalszej pracy).
Praca, jaką student będzie wykonywał z aktorami będzie polegała głównie na ustaleniu wzajemnych relacji pomiędzy postaciami scenicznymi i wybudowaniu na tej podstawie procesów emocjonalnych i przestrzennych sytuacji. Chociaż zajęcia mają charakter laboratoryjny i dopuszcza się improwizację jako metodę pracy z aktorem, uczestnicy zajęć są zobowiązani do stworzenia zamkniętej, powtarzalnej struktury zdarzenia scenicznego, która będzie przedmiotem pokazu egzaminacyjnego.
Istotna dla przebiegu zajęć jest współpraca ze studentami kierunku technologia teatru lalek, zarówno na etapie tworzenia koncepcji plastycznej, jak i budowania etiudy.
Na etapie prac analitycznych i koncepcyjnych zajęcia mogą odbywać się zdalnie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- rozpoznaje i przenosi na scenę kulturowe konteksty materiału, nad którym pracuje (R_W04),
- rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W06, R_W10),
- świadomie używa konwencji w celu uzyskania współczesnej wymowy zdarzenia scenicznego (R_W08);
W zakresie umiejętności (U) student:
- buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne (R_U04),
- w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U05, R_U06),
- potrafi współpracować z osobami pełniącymi funkcję scenografa i aktorów reżyserowanej przez niego etiudy (R_U07);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi dawać uwagi, również krytyczne, w kulturalny, motywujący sposób (R_K03),
- pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K04,R_K05 ),
- docenia element twórczej atmosfery prób (R_K07).
Kryteria oceniania
Semestr zimowy kończy egzamin w formie pokazu.
Ocenie podlega:
- proces prowadzący do efektu końcowej prezentacji,
- trafny dobór środków wyrazu,
- celność uwag dawanych aktorom,
- komunikacja we współpracy ze studentami kierunku technologia teatru lalek,
- ostateczny efekt pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków typowych dla teatru formy,
- prezentacja sceniczna utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną
- obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Literatura
Lektura podstawowa zależna od wyboru materiału w oparciu o który budowane będą etiudy,
Lektury uzupełniające:
- wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook;
- Adamski J., Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. J. Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300;
- Bablet D., Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980, PIW;
- Gorczakow M., Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW;
- Kowzan T., Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179;
- Świątkowska W., Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017;
- Waszkiel H., Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015.